Książka składa się z siedmiu rozdziałów, w których z perspektywy literaturoznawczej pokazano działalność wydawniczą Jakuba Mortkowicza i jego żony Hanny. Uwaga skupiona jest w głównej mierze na wydaniach książek dla młodego odbiorcy ze wyznaczoniem nowatorstwa myśli pedagogicznej głoszonej przez sama Hanne Mortkowiczowa i wpisana w publikacje autorów stale obecnych w planie wydawniczym Mortkowiczów.
Zasada, że dzieciom należy dać to, co najkorzystniejsze przyświecała działaniom wydawniczym obojga małżonków. Jak była wykonywana pokazują kolejne rozdziały omawiające zarówno tematy książek wydawanych przez oficynę Mortkowicza, jak i analiza, a także interpretacja ich w kontekście współczesnego literaturoznawstwa.
Autorki kolejnych rozdziałów omawiają więc pisarstwo samej Hanny Mortkowiczowej, pokazują nowatorstwo wydawcy realizującego projekt innowacyjnej książki dla dzieci, omawiają ilustracje do wydań baśni Andersena, pokazują sposoby wprowadzania tematów podróżniczych do świadomości czytelników młodych i dorosłych.
Publikacja pokazuje także postępowych twórców literatury, którzy zostali przez wydawcę docenienie, wprowadzeni na rynek wydawniczy i zyskali akceptację czytelników.