Monografia stanowi atrakcyjny wkład w problematykę badań nad współczesnym tekstem prasowym. Zarówno temat, jak i przyjęta metodologia badawcza ukazują bowiem aktualne zjawiska, związane ze społecznym odbiorem i funkcjonowaniem mediów.
Biorąc na warsztat jeden z gatunków komentarza prasowego – edytorial (zwany także artykułem wstępnym), praca łączy zagadnienia kognitywno-argumentacyjne z problemami z zakresu perswazji i manipulacji, odwołując się do aktualnych problemów z dziedziny analizy dyskursu.
Korpus stanowią francuskie komentarze prasowe, opisujące istotne zagadnienia społeczno-polityczne z lat 2005-2008, takie jak: publikacja karykatur Mahometa, zamieszki we francuskich przedmieściach i wojna gruzińska.
Zaletą pracy jest wielostronne spojrzenie na obiekt badań. Odwołując się do tekstologicznej koncepcji E. Miczki, gdzie pojęcie ramy doświadczeniowej E. Goffmana zespolone jest ze schematem zdarzenia kognitywnego R.
Langackera, monografia wyjaśnia, na czym polega proces rozumienia dyskursu (tworzenia jego struktur ontologicznych) oraz jak określone dane w tekście mogą być eksponowane bądź ukrywane (tworzenie struktur aksjologicznych dyskursu poprzez zastosowanie metafory, ironii, wyrażeń wartościujących i perswazyjnych).
Sięgając do tradycji anglosaskich, francuskich i polskich (rzadko pojawiających się w jednej pracy), monografia prezentuje mechanizmy dyskursywne, zezwalające na pojęciowe i semantyczno-retoryczne modyfikacje w prezentujeniu i wartościowaniu opisywanej przez dziennikarzy rzeczywistości.
Ujęcie to wzbogaca naszą wiedzę o sposobach manipulowania przekazem medialnym, przedstawiając, że w komunikacji tej zjawisko przekształcania struktur pojęciowych i językowych jest wszechobecne. Tematyka pracy zainteresuje osoby zajmujące się analizą dyskursu, tekstologią oraz komunikacją społeczną i medialną oraz motywem perswazji i manipulacji językowej.
Wersja elektroniczna nie zawiera płyty CD