Zagadnienia dotyczące zdrowia i promocji zdrowia przedstawione są w licznych publikacjach z zakresu medycyny, psychologii, socjologii, ekonomii i pedagogiki. Opisywane w nich treści koncentrują się wokół teoretycznych analiz związanych z ideą promocji zdrowia, i to z zasady w odniesieniu do aktualnej wiedzy określonej dyscypliny naukowej.
W niniejszej publikacji podjęto próbę zaimplementowania idei promocji zdrowia na zastosowanek pedagogiki społecznej i określenia zadań pedagoga społecznego wobec lokalnych społeczności w zakresie pomnażania ich zdrowotnego potencjału.
W literaturze przedmiotu znane są rozważania Prof. Dr hab. Ewy Syrek na ten temat, jednak w niniejszym opracowaniu przedstawiono nie tylko teoretyczne ujęcie,też podjęto analizę dotychczasowych działań z zakresu promocji zdrowia na terenie województwa śląskiego.
dynamiczność badawcza powinna wyrażać się nie tylko w poznawaniu faktów, zjawisk i procesów, jednocześnie w odniesieniu do jednostek, jak i zbiorowości ludzkich,jeszcze na opisie faktów i zjawisk i przebiegu tych procesów, wyjaśnianiu i prognozowaniu przebiegu badanych zjawisk, poszukiwaniu związków przyczynowo - skutkowych lub statystycznych czy zdobywaniu danych zastosowanecznych do konstruowania teoretycznej wiedzy pedagogicznej i wspomaganiu praktyki pedagogicznej, co też starano się uczynić w niniejszej publikacji.
Niniejsza publikacja asygnowana jest dla studentów pedagogiki, szczególnie pedagogiki zdrowia,również może znaleźć wykorzystanie dla studentów kierunków pielęgniarstwa czy słuchaczy studiów podyplomowych z zakresu nauk pedagogicznych, socjologicznych, medycznych związanych ze zdrowiem publicznym.
Jest też skierowana do przedstawicieli lokalnych samorządów, podejmujących inicjatywy prozdrowotne w lokalnych społecznościach i stanowić dla nich może {pomocn|przydatn)ą lekturę w projektowaniu i realizacji przedsięwzięć z obszaru promocji zdrowia.