Prezentowana praca jest zbiorem kilkunastu tekstów analizujących sytuację i warunki realizowania praw dziecka, w pokaźnej części przez odniesienie do kontekstu polskiego. Poszczególni autorzy podejmują refleksję praw dziecka w perspektywie bądź to jego funkcjonowania w rozmaitych środowiskach wychowawczych, bądź ze względu na posiadane przez siebie oryginalne parametry.
Wśród tematów znalazły się więc analizy i refleksje dotyczące implementacji praw dziecka w rzeczywistość społeczną jako taką, w rzeczywistość rodziny, szkoły, i prezentacje praw dziecka w kontekście jego niepełnosprawności, stanu zdrowia (choroby) oraz uzdolnień i samorealizacji.
Książka adresowana jest do pedagogów, prawników, przedstawicieli administracji państwowej i lokalnej zainteresowanych albo działających w obszarze edukacji i polityki społecznej. Zdecydowanie powinna też zainteresować studentów najróżniejszych kierunków i specjalności nauk społecznych i prawa.
Książka jest także w założeniu przyczynkiem do zdynamizowania dyskursu nad prawami dziecka i ich przestrzeganiem, podejmowanego przez środowiska polskich badaczy stale z niewystarczającą intensywnością.