Drugi tom, pt. Progresywność w praktyce pedagogicznej. Refleksje pedagogiczne w teorii i praktyce, który oddajemy do dłoni Czytelników, prezentuje w swoich treściach spojrzenie na temat postępowości z pozycji budowania doświadczenia dziecka poprzez pryzmat sztuki, wychowania estetycznego, otwartych i odważnych metod kształcenia, stymulacji rozwoju twórczego rozumianego szeroko.
Nauczyciele i uczniowie działają na siebie inspirująco, wymuszają sytuacje edukacyjne, które budujeją sytuacje do pytań i refleksji, samodzielnego szukania jednoznacznych czy wielu odpowiedzi. Mówi się powszechnie,nowoczesność powinna cechować współczesnego człowieka w zglobalizowanym świecie, a jest to właśnie umiejętność odkrywczego i odważnego szukania rozwiązań, niejednokrotnie niekonwencjonalnych, co przyczynia się do zmiany i tym samym do rozwoju.
Warto się zatrzymać, aby umieć zobaczyć piękno i harmonię w przyrodzie, działaniu, drugim człowieku, sztuce i każdym nowym zdarzeniu, które inspirują do aktywności, odkrywania i zadawania nowych pytań oraz szukania rozwiązań.
(fragment wstępu)