W zamyśle Redaktora Naukowego monografia ma wiązać zdiagnozowany stan praktyki edukacyjnej z sugestiami zmian i modernizacji wybranych jej obszarów, wynikającymi z użycia teorii pedagogicznych.
Jej Autorzy, Członkinie i Członkowie Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk (w kilku przypadkach wraz ze swymi współpracownikami) przedstawili własne rozważania w układzie: diagnoza – kierunki zmian i modernizacji – konieczne warunki realizacyjne.
powiększyli przy tym pole namysłu o diagnozę i perspektywy rozwoju wybranych subdyscyplin pedagogicznych. W konsekwencji powstał wielowątkowy raport zezwalający spojrzeć na pedagogikę z perspektywy teoretycznej i poręcznej – za co wyrażam gorące podziękowania wszystkim Autorom (…).
Na podkreślenie zasługuje fakt, iż autorskie diagnozy wybranych fragmentów rzeczywistości dotyczącej teorii pedagogicznych i praktyki edukacyjnej zostały poddane refleksji natury interdyscyplinarnej – oryginalnej dla zadań realizacyjnych opartych na pogłębionej analizie stanu oraz doświadczeń (na dodatek międzynarodowych).
Dzięki takiemu podejściu otrzymaliśmy nie tylko autorskie diagnozy, które są silną stroną badań pedagogicznych, lecz też autorskie pomysły na rozwiązanie zdiagnozowanych problemów, będące eksperckim głosem pedagogów.
Z Wprowadzenia Redaktora Naukowego prof. Dra hab. Stefana M. Kwiatkowskiego Prognozowanie przyszłości to nic innego jak planowanie społeczne, które stanowi przedmiot zainteresowania najróżniejszych dyscyplin naukowych.
W rodzinie nauk społecznych, a w szczególności w pedagogice, wraz z rozwojem i postępującym zróżnicowaniem form (trendów ewolucji) życia publicznego niepomiernie wzrasta skala i rola zjawisk spontanicznych szczegółowo omawianych w literaturze przedmiotu w sferze teorii, a w istotnie mniejszym wymiarze w obszarze ich aplikacji funkcjonalnych.
niemało bowiem jednostek i grup społecznych zostaje bezpośrednio uwikłanych w cykl zdarzeń niespodziewanych, których przebieg wykracza poza dotychczasowe doświadczenia ich uczestników. Proponowana poprzez Redaktora Naukowego tomu prof.
dra hab. Stefana M. Kwiatkowskiego idea integracji społecznej za pośrednictwem edukacji na rzecz stabilizacji powstaje w warunkach zakłóconej internalizacji norm i wartości (…). Poszczególne artykuły posiadają walor bezpośredniego użycia praktycznego.
Są one wszystkie bez wyjątku rozprawami o teoretyczno-diagnostycznym charakterze. Zasługują na uwagę osób stwarzających politykę społeczną i edukacyjną w naszym kraju (…). Z recenzji prof. Dra hab. Andrzeja Radziewicza-Winnickiego