Każdy z siedmiu rozdziałów tej książki dotyczy wybranej sfery rozwoju i stanowi osobną, spójną wewnętrznie całość, może więc być traktowany przez odbiorców zainteresowanych daną dziedziną rozwoju jako samodzielny tekst.
jednak najpełniejszą wiedzę tyflopedagogiczną przyniesie czytelnikowi lektura wszelkich rozdziałów. Nienaruszalną częścią każdego z nich jest całościowy opis przypadku rozwoju niewielkiego dziecka niewidomego albo słabowidzącego, skoncentrowany przeważnie na bardziej szczegółowej analizie tej dziedziny rozwoju, która została omówiona w części teoretycznej.
Takie przedstawienie tematu miało na celu pomóc odbiorcy uzyskać pełniejszy wgląd w prezentowane zagadnienia. Uwielbiano, iż opisy przypadków ułatwią Czytelnikowi zrozumienie relacji między ogólnymi należycieściami rozwoju dziecka z dysfunkcją wzroku a faktami dotyczącymi danego dziecka i jego rodziny, pozwolą także na staranniejsze ukazanie wzajemnych wpływów i powiązań pomiędzy poszczególnymi sferami rozwojowymi.
Wszystkie przypadki zostały zaczerpnięte z własnych doświadczeń zawodowych poszczególnych autorek; z uwagi na ochronę prywatności opisywanych osób ważniejsze informacje wrażliwe zostały zmienione.