CZĘŚĆ I. (Nie)rozumność Oświecenia 13
Zaślepienie Oświeceniem 15
Upośledzeni i niepełnosprawni 32
Upośledzony, czyli kto? 52
CZĘŚĆ II. (Nie)postępowość Europy 69
Chory psychicznie – nasz bliźni 71
Wyzwania antypsychiatrii 71
Emancypacja pacjentów psychiatrycznych 77
A miało być tak spektakularnie 84
Życie codzienne w społeczeństwie ryzyka 84
Upośledzeni w świetle wartości kosmopolitycznej Europy 94
Zwielokrotniona refleksyjność w obliczu upośledzenia 109
CZĘŚĆ III. (Nie)ludzkość humanistyki 121
Piętno upośledzenia 123
Piętno jako konstrukcja społeczna 123
Upośledzenie jako piętno 129
Moralizatorski sadyzm psychologii 140
Psychodycea jako uprawomocnienie pedagogiki specjalnej 141
{pomocn|przydatn)a dłoń psychologii humanistycznej 145
Na straży upośledzenia. Pedagogika specjalna i jej funkcjonariusze 161
Przemoc pedagogiczna 161
Upośledzeni w poetyce oligofrenopedagogiki 168
Podsumowanie
Dedyskursywizacja upośledzenia 179
Literatura cytowana 187