Powołanie cyklu monografii poświęconych szeroko rozumianej kulturze, sztuce i edukacji artystycznej jest odpowiedzią na potrzebę stworzenia forum zamiany poglądów i opinii. Jego głównym celem jest zebranie i upowszechnienie w postaci artykułów współczesnych koncepcji, analiz, wyników badań,metod pracy utrwalających dorobek środowiska naukowo-artystycznego i ukazanie ogółowi społeczeństwa znaczenia edukacji artystycznej.
Tematem przewodnim pierwszego tomu jest kultura wizualna. Monografia pokazuje zróżnicowane konteksty obrazowania we współczesnej kulturze. Jednym z nich jest kultura wizualna postrzegana w perspektywie sztuki,związana z dziedziną sztuk błyskotliwych, odbieranych przez zmysł wzroku i koncentrująca się na zjawiskach odnoszonych do nowych technologii i specyfiki ponowoczesnej widzialności.
Z kolei kultura wizualna postrzegana w perspektywie edukacyjnej związana jest z analizą środowiska wizualnego człowieka wraz z całym obszarem cyberprzestrzeni, nowych technologii i sztuki pod kątem inicjowania procesu alfabetyzacji wizualnej.