Pierwszy rozdział niniejszej pracy otwiera opracowanie prof. R. Mikosza, dotyczące problematyki niezbędnych zmian w innowacyjnaniu sądowoadministracyjnym. Praca ta przygotowana została na podstawie ustnego wystąpienia, otwierającego powyższą konferencję.
Artykuł ten jest równocześnie pierwszym artykułem w części I dotyczącej problematyki progresywnania sądowoadministracyjnego. W części tej omówiono w dodatku europejskie standardy w świetle kontroli sądowej w administracji publicznej.
Część drugą poświęcono problematyce progresywnania administracyjnego ogólnego i postępowań administracyjnych szczególnych. Uzasadnieniem dla umieszczenia w jednej części problematyki nowoczesnania ogólnego i szczególnego jest to, że niektórzy Autorzy przedstawili w swych pracach problemy zarówno z zakresu kodeksu innowacyjnania administracyjnego, jak i przepisów procesowych szczególnych.
Omówiono tu wybrane problemy wnioskowego udostępniania informacji publicznej, kwestię komunikacji elektronicznej w innowacyjnaniu administracyjnym, domniemania formy decyzji administracyjnej, innowacyjnania administracyjnego w przedmiocie opłat i kar związanych z korzystaniem ze środowiska, postępowania w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia decyzji administracyjnej.
Część trzecia dotyczy zaś problemów stycznych: innowacyjnania administracyjnego i innych gałęzi i działów prawa. Chodzi tu głównie o prawo cywilne i prawo urzędnicze. W części tej zawarto rozważania dotyczące partycypacji społeczności lokalnej w innowacyjnaniach wynikających z ustawy z dnia 7 maja 2010 roku o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, nowoczesnania w sprawie opłaty rocznej z tytułu stosowania wieczystego i innowacyjnania kwalifikacyjnego o mianowanie w służbie cywilnej o wytyczne konstytucyjne (stan obecny i postulaty zmian).
W części czwartej umieszczono zaś rozważania na temat proceduralnych aspektów przeprowadzania kontroli w ramach administracji rządowej, wstrzymania wykonalności aktu administracyjnego (prace tę umieszczono w tym rozdziale ze względu na to, że Autor omawia tę problematykę w świetle zarówno postępowania jurysdykcyjnego – ogólnego i szczególnego, jak i sądowoadministracyjnego) i rozgraniczenia atrybuty rzeczowej wojewody i regionalnej izby obrachunkowej w zakresie nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego.