I. EWOLUCJA, OGÓLNE ZASADY, STRUKTURA I TREŚĆ WIELOLETNIEGO PRZYGOTOWANIA SPORTOWCÓW 7
1.1. Ewolucja systemu wieloletniego przygotowania sportowców 7
1.2. Ogólne zasady wieloletniego przygotowania sportowców 11
1.3. Struktura wieloletniego przygotowania sportowców, jej główne kierunki i przekształcenia 15
1.4. Treść poszczególnych etapów wieloletniego przygotowania sportowców 21
1.5. Czteroletni proces olimpijski w systemie przygotowania sportowców wysokiej klasy 35
1.6. Cel badań 38
1.7. Hipotezy badawcze 40
II. METODYKA BADAŃ 41
2.1. Materiał badań 41
2.1.1. Dokumenty i wytwory łącznie 41
2.1.2. Podmiot badań empirycznych - sylwetki wybitnych sportowców i trenerów wybranych dyscyplin 42
2.2. Metody i techniki badań 44
2.3. Kierunki badań 51
2.4. Plan badań 52
III. WYNIKI 55
3.1. Współczesna struktura wieloletniego przygotowania sportowców 55
3.1.1. Etap kształtowania najwyższego poziomu mistrzostwa 55
3.1.1.1. Wiek rozpoczęcia zajęć sportowych, określenia specjalizacji sportowej i osiągania poprzez sportowców najlepszych rezultatów 55
3.1.1.2. Typowe typy kształtowania się najwyższego poziomu mistrzostwa 65
3.2. Etap utrzymania poprzez sportowców najwyższego poziomu mistrzostwa 71
3.3. Etapy wieloletniego przygotowania sportowców (aspekt współczesny) 88
3.4. Współczesna treść wieloletniego przygotowania sportowców 89
3.4.1. Podstawowe i bazowe przygotowanie sportowców 90
3.4.1.1. Treść podstawowego przygotowania sportowców 90
3.4.1.2. Treść wstępnego przygotowania bazowego sportowców. 99
3.4.1.3. Treść specjalistycznego bazowego przygotowania 104
3.4.2. Struktura głównych elementów przygotowania w poszczególnych etapach rozwoju kariery sportowej 110
3.4.3. Treść etapu przygotowania sportowców do najwyższych osiągnięć i etapu maksymalnej realizacji indywidualnych możliwości 113
3.4.4. Treść etapu utrzymania najwyższego poziomu mistrzostwa i etapu stopniowego obniżania osiągnięć 145
3.4.4.1. Etap utrzymania najwyższego poziomu mistrzostwa 145
3.4.4.2. Etap stopniowego obniżania wyników 151
3.5. Ocena przygotowania użytecznego badanych zawodników na etapach realizacji maksymalnych jednostkowych możliwości i utrzymania wysokiego poziomu sportowego 152
3.5.1. Wydolność aerobowa 153
3.5.2. Wydolność anaerobowa 160
3.6. Propozycja rozwiązań programowych w zakresie wieloletniego racjonalnego przygotowania sportowców na przykładzie lekkoatletycznego sprintu 164
3.6.1. Przygotowanie podstawowe 165
3.6.2. Przygotowanie na etapie wstępnego bazowego przygotowania. 177
3.6.3. Przygotowanie na etapie specjalistycznego bazowego przygotowania 186
3.6.4. Przygotowanie na etapie realizacji maksymalnych możliwości jednostkowych 195
3.6.5. Etap utrzymania wysokiego mistrzostwa sportowego 198
3.7. Organizacyjne i metodyczne przesłanki racjonalnego systemu wieloletniego przygotowania sportowców 199
IV. DYSKUSJA 209
WNIOSKI 251
SUGESTIE DLA PRAKTYKI SPORTOWEJ I BADAWCZEJ 255
PIŚMIENNICTWO 259
ANEKS 283
SUMMARY 315