Rozdział I. Rozwój i doskonalenie zawodowe nauczycieli - od idei nauczyciela idealnego ku idei nauczyciela ciągle doskonalącego się 11
1. Ewolucja poglądów n a temat źródeł nauczycielskich osiągnięć 11
2. Rozwój zawodowy nauczyciela w kontekście wybranych teorii osobowości i typów racjonalności człowieka 26
3. Koncepcje rozwoju zawodowego nauczyciela(pełnienia roli nauczyciela) 32
4. Dylematy roli nauczyciela 38
5. Znaczenie doskonalenia w rozwoju zawodowym nauczyciela 42
6. Znaczenia refleksji pedagogicznej w rozwoju i doskonaleniu zawodowym nauczyciela 43
7. Organizacyjne i merytoryczne obszary doskonalenia zawodowego nauczyciela 47
Rozdział II. Metodologiczne i organizacyjne założenia badań własnych 53
1. Cel badań 57
2. Pytania i hipotezy badawcze 57
3. Identyfikacja i operacjonalizacja zmiennych w badaniach ilościowych 60
4. Metody,techniki i narzędzia badawcze. Organizacja badań 66
4. 1. Dobór próby i organizacja badań ilościowych 68
4. 2. Dobór próby, metody, narzędzia badawcze i organizacja badań jakościowych 69
4. 3. Analiza rynku doskonalenia zawodnego nauczycieli w Małopolsce 73
4. 4. Charakterystyka badanej zbiorowości 74
Rozdział III. Doskonalenie zawodowe nauczycieli - treść i struktura 81
1. Poziom doskonalenia zawodowego nauczycieli 81
2. Motywy i bariery doskonalenia zawodowego nauczycieli 86
3. Doskonalenie zawodowe nauczycieli w kontekście zmiennych społeczno-demograficznych 90
4. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy doskonalenia zawodowego nauczycieli 94
4. 1. Instytucjonalne formy doskonalenia zawodowego nauczycieli 96
4. 2. Pozainstytucjonalne formy doskonalenia zawodowego nauczycieli 107
4. 3. Rynek doskonalenia zawodowego nauczycieli w Małopolsce 117
Rozdział IV. Charakterystyka uczestników wywiadu - nauczycieli o wysokim i niskim poziomie doskonalenia zawodowego 122
1. Nauczyciele „zaangażowani" 125
2. Nauczyciele „niezaangażowani" 130
Rozdział V. Pełnienie roli nauczyciela w kontekście doskonalenia zawodowego. 135
1. Poziom pełnienia roli nauczyciela wśród badanych 135
2. Analiza struktury PRN 141
2. 1. Stosunek do wiedzy 142
2. 2. Stosunek do wartości 146
2. 3. Stosunek do ucznia 152
3. Pełnienie roli nauczyciela w kontekście zmiennych demograficzno-społecznych 157
4. Pełnienie roli nauczyciela a poziom doskonalenia zawodowego 161
Wnioski i refleksje końcowe 168
Piśmiennictwo 189
Spis tabel 208
Spis rycin 210
Załącznik 211
Summary 215