I. Wprowadzenie teoretyczne 7
1. Uwarunkowania osobnicze działań w grze sportowej 7
1.1. Umysłowo-psychiczne dyspozycje do działania w grze 19
1.2. Zdolności motoryczne jako czynnik umożliwiający działania gracza 29
1.3. Umiejętność i produktywność działania gracza 33
2. Uczenie się i nauczanie czynności ruchowych 37
2.1. Proces nauczania czynności ruchowych 42
2.2. Znaczenie wiedzy w nauczaniu działań ruchowych 47
3. Intelektualizacja nauczania gry 53
3.1. Intelektualne formy nauczania jako środki wzmacniające proces szkolenia gracza 57
3.2. Problematyka intelektualizacji nauczania w badaniach z zakresu gry w piłkę nożną 61
II. Procedura badawcza 65
1. Cel pracy, pytania i hipotezy badawcze 66
2. Materiał i metodyka badań 67
2.1. Materiał badawczy (wybór grup) 67
2.2. Założenia eksperymentu dydaktyczno-sportowego (pedagogicznego) 69
2.2.1. Główne założenia nauczania 72
2.2.2. Proces nauczania w grupie kontrolnej 73
2.2.3. Cykl nauczania w grupie eksperymentalnej 74
2.3. Techniki i narzędzia badawcze 75
2.3.1. Pomiar cech budowy ciała (rozwój fizyczny) 76
2.3.2. Pomiar produktywności motorycznej 76
2.3.3. Pomiar czynności ruchowych z piłką 76
2.3.4. Testy działań indywidualnych i grupowych w grach symulacyjnych 80
2.3.5. Testy wiedzy specjalnej 86
2.3.6. Ocena wydajności umysłowej 90
2.4. Metody statystycznej analizy informacji 90
Rozdział III. Prezentacja i omówienie wyników badań 92
1. Związek sprawności umysłowej z wybranymi aspektami produktywności działań gracza 92
1.1. Analiza związków między produktywnością umysłową a poziomem wiedzy o grze 93
1.2. Analiza związków między produktywnością umysłową a poziomem realizowania czynności ruchowych z piłką 95
1. 3. Analiza związków pomiędzy produktywnością umysłową a wydajnością działania w grach symulacyjnych 97
2. Związki pomiędzy wiedzą o grze a wybranymi aspektami produktywności działania w grze 99
2.1. Analiza związków pomiędzy wiedzą o grze a poziomem wykonania czynności ruchowych z piłką 100
2.2. Analiza związków między wiedzą o grze a produktywnością działania w grach symulacyjnych 101
3. Wpływ intelektualizacji w kształtowaniu dyspozycji do gry na tle rozwoju fizycznego i motorycznego 104
3.1. Ocena rozwoju fizycznego 106
3.2. Ocena rozwoju zdolności motorycznych 109
3.3. Analiza rozwoju umiejętności ruchowych gracza (tzw. Umiejętności technicznych) 111
3.3.1. Ocena zmian wiedzy o czynnościach ruchowych stosowanych w grze 111
3.3.2. Ocena zmian poziomu wykonania czynności ruchowych z piłką w warunkach wyizolowanych z gry 113
3.3.3. Ocena rozwoju wykonania czynności ruchowych z piłką w grach symulującychwarunki gry klasyfikowanej 116
3.4. Analiza rozwoju umiejętności taktycznych gracza 119
3.4.1. Ocena zmian wiedzy o taktyce gry 120
3.4.2. Ocena zmian poziomu skuteczności współdziałania w grach symulujących warunki gry klasyfikowanej 122
3.5. Wpływ badanych dyspozycji na sprawność działania w grach symulacyjnych 124
IV. Weryfikacja hipotez 130
V. Podsumowanie i wnioski 134
Piśmiennictwo 155
Aneks 171
Summary: The intellectualisation of the process of teaching and the development of dispositions to sport games (an exampleof football) 213