Książka w sposób kompleksowy omawia zagadnienia związane z funkcjonowaniem systemu zarządzania kryzysowego w Polsce. Jest ona rezultatem wieloletnich, wszechstronnych badań. Poparta jest wiedzą teoretyczną, a także wynikami badań empirycznych przeprowadzonymi przez autora.
Stanowi jeden z komponentów, które opisują i wyjaśniają zasady funkcjonowania, diagnozują mankamenty i wskazują koncepcje poprawy funkcjonowania systemu. Dotyka ona szczególnie wrażliwego zagadnienia zagrożeń dla ludzi, mienia i środowiska.
Wskazując na niedostatki funkcjonowania systemu, opierając się na badaniach metodami naukowymi, wskazuje na osiągalne modyfikacje systemu, ukierunkowane na jego produktywność. Spis treści: Wstęp Część I. Teoretyczne i formalne podstawy badań problemów systemu zarządzania kryzysowego Rozdział 1.
Podstawowe pojęcia i wzajemne relacje 1.1. Bezpieczeństwo i zagrożenie 1.2. Niepewność i ryzyko 1.3. Kryzys oraz sytuacja kryzysowa 1.4. Wnioski Rozdział 2. System zarządzania kryzysowego 2.1. Zarządzanie i specyfika zarządzania kryzysowego 2.2.
oraz zakres przedmiotowo-podmiotowy zarządzania kryzysowego 2.2.1. Cechy zarządzania kryzysowego 2.2.2. Zakres przedmiotowo-podmiotowy zarządzania kryzysowego 2.3. Proces, fazy i zasady zarządzania kryzysowego 2.3.1.
proces zarządzania kryzysowego 2.3.2. Fazy zarządzania kryzysowego 2.3.3. Zasady zarządzania kryzysowego 2.4. Wybrane aspekty prakseologicznego ujęcia zarządzania kryzysowego 2.4.1. Jakość 2.4.2. Sprawność 2.4.3.
Skuteczność 2.4.4. Produktywność 2.4.5. Ekonomiczność 2.4.6. Pewność, precyzyjność 2.5. Planowanie doraźne w zarządzaniu kryzysowym 2.6. Zarządzanie kryzysowe jako system 2.7. Zarys współczesnych koncepcji zarządzania kryzysowego 2.8.
Wnioski Rozdział 3. System zarządzania kryzysowego w Polsce w latach 1989-2016 3.1. Organizacja systemu zarządzania kryzysowego - kontekst międzynarodowy 3.1.1. Organizacja Narodów Zjednoczonych 3.1.2.
Organizacja Traktatu Północnoatlantyckiego 3.1.3. Unia Europejska 3.2. Organizacja systemu zarządzania kryzysowego w państwach sąsiadujących z Polską i wybranych państwach świata 3.2.1. Zarządzanie kryzysowe w Niemczech (Republice Federalnej Niemiec) 3.2.2.
Zarządzanie kryzysowe w Czechach (Republice Czeskiej) 3.2.3. Zarządzanie kryzysowe w Republice Słowackiej 3.2.4. Zarządzanie kryzysowe w Republice Litewskiej 3.2.5. Zarządzanie kryzysowe na Ukrainie 3.2.6.
Zarządzanie kryzysowe w Federacji Rosyjskiej 3.2.7. Zarządzanie kryzysowe w Republice Białorusi 3.2.8. Zarządzanie kryzysowe w Królestwie Szwecji 3.2.9. Zarządzanie kryzysowe w Republice Węgierskiej 3.2.10.
Zarządzanie kryzysowe w Królestwie obszernej Brytanii 3.2.11. Zarządzanie kryzysowe we Włoszech 3.2.12. Zarządzanie kryzysowe w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej 3.3. Organizacja systemu zarządzania kryzysowego w Polsce 3.3.1.
Doświadczenia z lat 1989-2007 3.3.2. Zarządzanie kryzysowe w Polsce po 2007 roku 3.3.2.1. Zarządzanie kryzysowe na poziomie centralnym 3.3.2.2. Zarządzanie kryzysowe na poziomie rządowej administracji terenowej 3.3.2.3.
Zarządzanie kryzysowe na poziomie administracji samorządowej 3.3.2.4. Zarządzanie kryzysowe na poziomie administracji zespolonej i niezespolonej 3.3.3. Wybrane zagadnienia ochrony infrastruktury krytycznej 3.3.3.1.
Narodowy Program Ochrony Infrastruktury Krytycznej 3.3.3.2. Ochrona infrastruktury krytycznej w Unii Europejskiej 3.4. Wnioski Część II. Wyniki badań empirycznych Rozdział 1. Współczesne problemy, wyzwania i zagrożenia związane z systemem zarządzania kryzysowego w Polsce - próba diagnozy 1.1.
Omówienie wyników badań - sondaż diagnostyczny - kwestionariusz ankiety - pytania zamknięte 1.1.1. Metody badań statystycznych 1.1.1.1. Analiza grupy badawczej 1.1.1.2. Poprawność procedur w zakresie realizacji przez wojewodę, starostę powiatu, wójta zadań w sprawach zarządzania kryzysowego 1.1.1.3.
Poprawność procedur w zakresie realizacji zadań przez komórkę organizacyjną właściwą w sprawach zarządzania kryzysowego 1.1.1.4. Poprawność procedur w zakresie realizacji zadań poprzez zespół zarządzania kryzysowego 1.1.1.5.
Poprawność procedur w zakresie realizacji zadań przez Centrum Zarządzania Kryzysowego 1.1.1.6. Poprawność procedur w zakresie realizacji zadań planowania cywilnego 1.1.1.7. Funkcjonalność poszczególnych składników planów zarządzania kryzysowego 1.1.1.8.
Funkcjonalność Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego 1.1.1.9. Poprawność realizacji procedur w zakresie ochrony poszczególnych systemów składających się na infrastrukturę krytyczną 1.1.1.10.
Poprawność realizacji procedur w zakresie realizacji zadań ochrony infrastruktury krytycznej 1.1.1.11. Poprawność realizacji procedur w zakresie tworzenie warunków do poprawy bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej wskazanych w Narodowym Programie Ochrony Infrastruktury Krytycznej 1.1.1.12.
Wnioski 1.2. Omówienie wyników badań - sondaż diagnostyczny - pytania otwarte 1.2.1. Pytanie dotyczące identyfikacji nowych zagrożeń, przygotowania procedur i umieszczenia ich w Planach Zarządzania Kryzysowego 1.2.2.
Pytanie dotyczące zintegrowania i funkcjonalności systemu zarządzania kryzysowego z punktu widzenia współdziałania administracji rządowej i samorządowej, a także PSP, Sił Zbrojnych RP itd. 1.2.3. Pytanie dotyczące oceny funkcjonowania i zasadność istnienia systemu Obrony Cywilnej w Polsce, stopnia zintegrowania z systemem zarządzania kryzysowego oraz ewentualnych wniosków na przyszłość 1.2.4.
Pytanie dotyczące sprawności użycia Rezerw Państwowych w sytuacjach kryzysowych 1.2.5. Pytanie o funkcjonowanie systemu ochrony infrastruktury krytycznej 1.3. Omówienie wyników badań - opinie ekspertów 1.4.
Wnioski Rozdział 2. Koncepcja rozwoju i doskonalenia systemu zarządzania kryzysowego Rzeczypospolitej Polskiej 2.1. Organizacja i funkcjonowanie systemu zarządzania kryzysowego 2.2. Planowanie cywilne 2.3.
Zarządzanie kryzysowe a ochrona ludności 2.4. Ochrona infrastruktury krytycznej 2.5. Integracja z systemem obronnym państwa 2.6. Terminologiczne podstawy zarządzania kryzysowego 2.7.