Wojciech Kojs 21
Część I. Teraźniejsze i przyszłe wyzwania edukacji
Kazimierz Denek
Uczyć w duchu mądrości i wiedzy 27
Bogusław Śliwerski
Czas na rozwój metapedagogiki 49
Stanisław Palka
Doświadczenia naukowe i ergonomiczne w poznawaniu procesów i zjawisk edukacyjnych 75
Władysława Łuszczuk
Deskryptywne czy dyrektywne nauczanie metodologii w naukach społecznych 85
Część II. Humanizm i jego przemiany
Zbigniew Kwieciński
Edukacja wobec różnicy i inkluzji. Dwa typy dyskursów w stronę pedagogiki pozytywnej 99
Wojciech Kojs
O sporych edukatorach i marnej edukacji uwag kilka 107
Barbara Baraniak
Znaczenie człowieka w przekształcaniu społeczeństwa pracy w społeczeństwo wiedzy 121
Janusz Morbitzer
Nowa kultura uczenia się – ku ulepszonej edukacji w cyfrowym świecie 137
Monika Miczka-Pajestka, Joanna Lorenc
Ponowoczesne problemy budowania autorytetu nauczyciela. Profesjonalizm czy powołanie? 149
Część III. Pamięć, Ojczyzna, patriotyzm, tożsamość i dziedzictwo narodowe w edukacji jutra
Jerzy Nikitorowicz
Patriotyzm – Tożsamość – Człowiek pogranicza. Triada kapitału ludzkiego w edukacji jutra 163
Grzegorz Kiedrowicz
Ślady polskości w różnorodnych krajach szkołą ergonomicznego patriotyzmu 177
Joanna Angiel
„Czytanie miasta" jako proces kontynuacji tożsamości miejsc i ludzi. Przykład Placu Piłsudskiego w Warszawie 189
Część IV. Nauka, wiedza i wiara w kontekście edukacji jutra
Janusz Mastalski
Czy religijność przeszkadza w dyskursie pedagogicznym? 203
Agnieszka Kulik-Jęsiek
Jan Paweł II – kustosz tradycji, pamięci narodowej, mentor i przewodnik pokoleń 215
Roman Król
Chrześcijański nauczyciel akademicki w przestrzeni edukacji jutra 227
Edyta Skoczylas-Krotla
Wielcy ludzie na łamach wybranych czasopism katolickich dla dzieci 241
Część V. Tradycja i postępowość w edukacji i naukach o niej
Pola Kuleczka
Edukacyjne aspekty twórczości Tadeusza Staicha 253
Paweł Prusak
Jan Czochralski prekursorem nowej epoki cywilizacyjnej 269
Marian Śnieżyński
tradycyjny przekaz wiedzy w dobie multimediów 279
Aleksandra Kamińska
Kanon umiejętności czytelniczych w epoce dominacji przekazu internetowego 289
Joanna Skibska
Myśl Lwa S. Wygotskiego we współczesnej edukacji niepokaźnego dziecka 307
Część VI. Aksjologiczne i teleologiczne problemy edukacji jutra
Renata Komorowska-Iluk
Kultura modna a socjalizacja jednostki 319
Małgorzata Kaliszewska
Czytając Freineta na nowo. Rozważania wokół niektórych kategorii pedagogicznych 329
Cecylia Langier
Rola nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w rozwijaniu wrażliwości moralnej dzieci 341
Dominika Machnio
Funkcjonowanie dziecka w gromadzie zuchowej a jego rozwój społeczno-moralny 355
Maria Sobieszczyk
Świadomość praw dziecka wśród dzieci i ich rodziców – edukacyjne wyzwanie nauczycieli wczesnej edukacji? 367
Część VII. Podmiotowość i poznanie w edukacji jutra
Justyna Wojciechowska
Umysłowa inherencja znaczeń 379
Alina Górniok-Naglik
Poznanie symboliczne a autokreacja młodzieży w toku edukacji kulturalnej w liceum 389
Tatiana Grabowska
Podmiotowość w polskiej szkole – szansa czy zagrożenie dla rozwoju dziecka w edukacji wczesnoszkolnej? 401
Część VIII. Społeczne uwarunkowania współczesnej rodziny
Zofia Frączek
Uwarunkowania wydajnej komunikacji pomiędzy rodzicami i dziećmi w rozważaniach teoretycznych i w perspektywie empirycznej 413
Ewa Piwowarska
Rodzina w edukacji i rysunkach dzieci w wieku przedszkolnym 423
Daria Sikorska, Beata Ciupińska
Szanse rozwojowe dzieci w rodzinach transnarodowych w opinii mieszkańców Chojnic 435
Część IX. Współczesna rodzina w perspektywie wyzwań i zagrożeń
Marta Czechowska-Bieluga
Współczesne tendencje w pracy socjalnej na rzecz rodzin 447
Tomasz Kruszewski
Metodyczne podstawy szkolenia na asystenta rodziny 459
Grzegorz Godawa
Psychopedagogiczne aspekty opieki perinatalnej nad terminalnie chorym dzieckiem 471