ukazujem opisy ośmiu obszarów tematycznych, które związane są z procesami poznawania, badania i projektowania edukacji jutra. Wymienione obszary stanowią podstawowe obszary refleksji i działań związanych z tą edukacją.
Ich dobór wynika między innymi: • z analizy stanu rozwoju wiedzy o edukacji, w tym rozwoju historycznego i porównawczego; • ze części strukturalnych procesu edukacji oraz zjawisk edukacyjnych; • ze stanu rozwoju nauk pedagogicznych i nauk pokrewnych; • ze stanu rozwoju metodologii pedagogiki i metodologii badań w naukach społecznych i humanistycznych; • z doświadczeń funkcjonalnych autorów referatów, a także z doświadczeń praktyków edukacyjnych; • z dotychczasowego dorobku ideowego Tatrzańskich Sympozjów i Seminariów Naukowych Edukacja Jutra, wytworzonego z inspiracji Profesora Kazimierza Denka.
Wyłonione obszary zostały wstępnie zapełnione przez opracowania zawarte w aktualnych materiałach XXIII TSN i w Zeszytach Naukowych Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika i będą mogły być uzupełniane o teksty publikowane w kolejnych latach.