Publikacja jest kolejną z kolekcji monografii pokonferencyjnych „Integracja europejska – doświadczenia historyczne i polityczne perspektywy". W pracy znajduje się 18 tekstów (w językach polskim, angielskim, ukraińskim i rosyjskim) w większości studentów i młodych badaczy, którzy podejmują liczne tematy związane z aktywnością społeczną i polityczną młodzieży, także w kontekście integracji europejskiej.
Autorzy wywodzą się z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, trzech ukraińskich uniwersytetów (Niżyński Uniwersytet Państwowy im. M. Gogola; Kijowski Uniwersytet im. B. Hrinczenki; Użhorodzki Uniwersytet Narodowy) i Uniwersytetu im.
S. Baisheva (Aktobe, Kazachstan). Publikacja stanowi zbiór tekstów poświęconych różnej tematyce, powiązanej z integracją europejską. Tematyka książki jest wyraźna w kontekście dynamicznych zmian, które obserwujemy w bieżących stosunkach międzynarodowych, także w procesie integracji europejskiej.
Wielu badaczy podkreśla, iż kształtuje się nowy porządek świata, a rosnąca rola Chin przekształca dotychczas istniejący porządek międzynarodowy. Zmiany nie omijają też Unii Europejskiej i integracji europejskiej.
Z jednej strony obserwujemy tendencje federalistyczne w UE, ale pojawiają się także ruchy odśrodkowe, podważające przyjęty kierunek integracji europejskiej, czego dowodem stał się m.in. Brexit. Jak w tej dynamicznie zmieniającej się sytuacji odnajduje się młode pokolenie? Jaka jest jego aktywność polityczna i społeczna? Czy młodzi ludzie inicjują procesy społeczne czy polityczne, czy są tylko ich biernymi przedmiotami? Tzw.
strajk klimatyczny czy wydarzenia na Ukrainie (Rewolucja Godności) są przykładami, iż aktywność młodych ludzi może posiadać przełożenie na politykę, także międzynarodową.