Ciągły pośpiech, niezliczone reklamy, bilbordy nawołujące do konsumpcjonizmu, przyczyniają się do zmiany sposobu spędzania wolnego czasu. Coraz rzadziej sięgamy po książkę, która wymaga nie tylko zwolnienia prędkiego trybu życia, ale także zastanowienia się nad nim.
Dla coraz większej grupy osób książka czy prasa to zwyczajna „strata czasu". Niezaprzeczalnie wolimy niedługi przekaz danych, w tzw. „pigułce", który zastępuje nam przegląd codziennej prasy. Internet, telewizja, skrótowe dane na rozmaitego rodzaju portalach społecznościwych to podstawowe miejsca zdobywania wiedzy.
Mimo bardzo bogatych i spektakularnie wyróżnionych witryn z wieloma znanymi pozycjami i nowościami wydawniczymi, liczba czytelników każdego roku zmniejsza się. Dlaczego warto czytać? Sięganie po książki poszerza nie tylko kompetencje językowe, rozwija inteligencję emocjonalną i pozytywnie wpływa na naszą psychikę, ale też polepsza koncentrację i powiększa naszą kreatywność.
Celem niniejszej monografii jest próba zwrócenia uwagi na istotę edukacji w zamianie myśli, doświadczeń i prezentacji wyników badań dotyczących poszczególnych podmiotów, środowisk i obszarów edukacyjnych.
Prezentowany tom składa się z czterech rozdziałów, których tytuły stanowią klamry spinające najróżniejsze, zarówno pod względem tematu, jak i formy, opracowania autorów reprezentujących rozmaite dyscypliny naukowe.
Wielość i interdyscyplinarność podejść do problematyki edukacyjnej stanowi swoistą wartość, a czasami kłopot dla Czytelnika, który sądzi, że edukacją powinni zajmować się na ogół pedagodzy. Otóż okazuje się,interesujące, a wręcz ożywcze spojrzenie do dyskusji nad edukacją XXI wieku mogą wnieść osoby reprezentujące najróżniejsze dyscypliny naukowe i artystyczne, w tym socjologowie, lekarze, muzycy, plastycy czy również przedstawiciele nauk wojskowych.
„Oglądanie" zagadnień i problemów związanych z edukacją czy wspomaganiem rozwoju człowieka przez pryzmat, wydawałoby się, odległych od pedagogiki dziedzin czy dyscyplin, najpierw może wywoływać swoiste ich rozszczepienie, po czym może doprowadzić do scalenia w całość obrazu, który wydawał się dotychczas niewiele spójny i zamglony.
Taki również zamiar, czyli próba scalenia w jeden tom, zagadnień dotyczących jednocześnie problematyki zdolności, terapii, zagrożeń rozwojowych, roli rozwojowej, jak i stymulacyjnej środowisk edukacyjnych, przyświeca redaktorom niniejszego wydania.