Zakres działalności organów administracji publicznej, dotyczący zarządzania w sytuacjach kryzysowych, wymaga wielu tzw. Gwarancji umożliwiających efektywność tej działalności. Są to komponenty składające się na całą problematykę zarządzania kryzysowego, istotne z punktu widzenia służb biorących udział w działaniach ratowniczych.
Odnosi się to m.in. Do prawnych aspektów zarządzania sytuacją kryzysową, w szczególności zagadnień prawa cywilnego, a także procedury wydawania i weryfikowania decyzji administracyjnych. Umiejętność poruszania się w zawiłej procedurze administracyjno-prawnej, może stanowić o powodzeniu w osiągnięciu zakładanych celów.
Innym elementem wymagającym zauważenia jest problematyka przygotowania logistycznego i medycznego w przypadkach wystąpienia zdarzeń masowych. Natomiast wiedza dotycząca pozyskiwania środków oraz umiejętność właściwego gospodarowania nimi powoduje dobieranie środków koniecznych m.in.
w działaniach logistycznych. Zaproponowana publikacja koresponduje z obszarem tematycznym przedmiotu „Gwarancje zarządzania kryzysowego" na studiach podyplomowych na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne w zakresie zarządzania kryzysowego w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie i ukazuje wybrane elementy stanowiące gwarancję skutecznego zarządzania w sytuacjach kryzysowych.