Pierwsze w języku polskim panoramiczne opracowanie sztuki holenderskiej XVII wieku, uwzględniające najwybitniejszych artystów tego okresu: Hendricka Goltziusa, Hendricka Vrooma, Rembrandta i Johannesa Vermeera.
Autor przedstawia nierozłączny związek pomiędzy grą iluzji a realistyczną reprezentacją. Kluczem interpretacyjnym w jego badaniach jest koncepcja obrazu otwartego na widza, bezpośrednio odwołującego się do odbiorcy i wciągającego go do przestrzeni i treści przedstawienia.
Autor, wykorzystując swoje doświadczenia naukowca, wykładowcy akademickiego oraz muzealnika, demonstruje bogato ilustrowaną, ogólnohumanistyczną rozprawę, wychodzącą poza hermetyczny dyskurs naukowy, przystępną wszystkim zainteresowanym nie tylko sztuką holenderską Złotego Wieku (1580-1660),także historią sztuki i kultury europejskiej.
****** Illusion and realism. The game with spectator in Dutch art in the years1580-1660 The work constitutes the panoramic study of the 17th century Dutch art taking into regard the greatest artists of this period: Hendrick Goltzius, Hendrick Vroom, Rembrandt, Johannes Vermeer.
The author presents an integral relationship between the game of illusion and the realistic representation. The conception of picture open to spectator constitutes the interpretation’s key in author’s studies.
This conception refers directly to recipient and involves him to the space and content of performance. Keywords: illusion, realism, painting, 17th century, Dutch art, history of art, history of painting, Netherlands