W sugerowanej książce czytelnik znajdzie omówienie zagadnień związanych z teorią dramy, sporo przykładów technik dramowych, wskazówki dotyczące spraw organizacyjnych, informacje na temat użycia dramy w nauczaniu języka polskiego i scenariusze lekcji. Zaproponowane scenariusze dostarczą nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej, polonistom oraz studentom filologii polskiej i niektórych kierunków pedagogicznych inspirujących przykładów lekcji literackich i językowych, w trakcie których nauczyciel i uczniowie wykorzystują zróżnicowane techniki dramowe. Zostały one skonstruowane tak, żeby mogły dać okazję do zaangażowania emocjonalnego uczniów, lecz także pobudzić ich aktywność, wyobraźnię, logiczne myślenie.. W książce zwrócono szczególną uwagę na wartość dramy jako metody polegającej na wyzwoleniu ekspresji twórczej ucznia, co pozwoli mu następnie na samodzielną analizę i interpretację dzieła literackiego, a także luźne wypowiadanie się na jego temat.
Tytuł Drama w nauczaniu języka polskiego Autor Eugeniusz Szymik Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-852-3 Rok wydania 2011 Kraków Wydanie 1 liczba stron 143 Format pdf Spis treści Rozdział 1
Ogólna charakterystyka dramy; 13
1.1. Pojęcie dramy i jej twórcy; 16
1.2. Funkcje dramy; 23
1.3. Drama a teatr; 27
Rozdział 2
Klasyfikacje technik i strategii dramowych; 31
2.1. Podział technik dramowych według Anny Dziedzic; 31
2.1.1. Standardowe role (rozmowy w rolach, wywiady, improwizacje); 31
2.1.2. Konwencje rzeźby, obrazu i filmu; 33
2.1.3. Techniki plastyczno-manualne (rysunki, plany, makiety, przedmioty, modele, kostiumy, muzeum); 34
2.1.4. Ćwiczenia głosowe i pisemne; 35
2.2. Stop-klatka i inne strategie; 36
2.3. Rola i improwizacja w roli; 37
2.4. Inne ćwiczenia dramowe; 38
Rozdział 3
Zasady organizacyjno-dydaktyczne dramy; 41
3.1. Struktura dramy; 41
3.2. Przygotowanie i przebieg zajęć dramowych; 42
3.2.1. Miejsce zajęć; 43
3.2.2. Czas zajęć; 43
3.2.3. Dobór uczestników; 43
3.2.4. Zapoznanie z techniką dramy; 44
3.2.5. Charakterystyczne trudności; 44
3.2.6. Wybór celów; 45
3.2.7. Struktura zajęć; 45
3.2.8. Scenariusz lekcji (zajęć) literackich; 46
3.2.9. „Zasada kontrastu" i „zasada tajemnicy"; 47
3.2.10. Schemat lekcji z nauki o języku; 49
3.3. Kompetencje nauczyciela dramy; 50
Ogólna charakterystyka dramy; 13
1.1. Pojęcie dramy i jej twórcy; 16
1.2. Funkcje dramy; 23
1.3. Drama a teatr; 27
Rozdział 2
Klasyfikacje technik i strategii dramowych; 31
2.1. Podział technik dramowych według Anny Dziedzic; 31
2.1.1. Standardowe role (rozmowy w rolach, wywiady, improwizacje); 31
2.1.2. Konwencje rzeźby, obrazu i filmu; 33
2.1.3. Techniki plastyczno-manualne (rysunki, plany, makiety, przedmioty, modele, kostiumy, muzeum); 34
2.1.4. Ćwiczenia głosowe i pisemne; 35
2.2. Stop-klatka i inne strategie; 36
2.3. Rola i improwizacja w roli; 37
2.4. Inne ćwiczenia dramowe; 38
Rozdział 3
Zasady organizacyjno-dydaktyczne dramy; 41
3.1. Struktura dramy; 41
3.2. Przygotowanie i przebieg zajęć dramowych; 42
3.2.1. Miejsce zajęć; 43
3.2.2. Czas zajęć; 43
3.2.3. Dobór uczestników; 43
3.2.4. Zapoznanie z techniką dramy; 44
3.2.5. Charakterystyczne trudności; 44
3.2.6. Wybór celów; 45
3.2.7. Struktura zajęć; 45
3.2.8. Scenariusz lekcji (zajęć) literackich; 46
3.2.9. „Zasada kontrastu" i „zasada tajemnicy"; 47
3.2.10. Schemat lekcji z nauki o języku; 49
3.3. Kompetencje nauczyciela dramy; 50