Tytuł Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech Podtytuł Inspiracje propozycje koncepcje Autor Sylwia Słowińska Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7850-018-6 Rok wydania 2007 Kraków Wydanie 1 ilość stron 303 Format pdf Spis treści Wstęp... 9
Rozdział I
Niemieckie koncepcje edukacji kulturalnej dawnego nurtu... 19
Koncepcja edukacji „muzycznej"... 19
Pojęcie edukacji „muzycznej" i „muzyczności"... 19
Źródła koncepcji edukacji „muzycznej"... 22
Inspiracje fi lozoficzne edukacji „muzycznej"... 33
Założenia pedagogiczne koncepcji... 42
Kształtowanie człowieka „muzycznego" celem edukacji... 49
Masowa praca kulturalna w NRD... 54
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji... 54
Historyczne i społeczno-polityczne uwarunkowania koncepcji... 57
Filozofia marksistowska źródłem odniesień koncepcji i ideału człowieka socjalistycznego... 68
Wychowawcze i społeczno-polityczne założenia masowej pracy kulturalnej... 77
Rozdział II
Polska koncepcja wychowania estetycznego dawnego nurtu... 87
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji Stefana Szumana... 87
Kontekst filozoficzny i założenia pedagogiczne koncepcji... 89
Wszechstronnie rozwinięta, pełna osobowość skutkiem wychowania... 97
Rozdział III
Nowy trend edukacji kulturalnej w Niemczech... 101
Koncepcja socjokultury... 101
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji... 101
Społeczno-kulturalne i polityczne uwarunkowania koncepcji... 103
Filozoficzne inspiracje socjokultury... 115
Socjokultura – założenia edukacyjne, społeczno-kulturalne i polityczne... 120
Człowiek aktywnym uczestnikiem życia społeczno-kulturalnego i politycznego... 125
Koncepcja edukacji kulturalnej czasu wolnego... 130
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji... 130
Teoretyczne odniesienia koncepcji... 133
Społeczno-kulturowe tło edukacji kulturalnej czasu wolnego... 138
Pedagogiczne założenia koncepcji... 143
Człowiek „egzystencjalnie zintegrowany"... 148
Rozdział IV
klasyczne polskie koncepcje edukacji kulturalnej nowego nurtu... 153
Koncepcja wielostronnego wychowania przez sztukę i do sztuki... 153
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji... 153
Przemiany cywilizacyjne i społeczne źródłem koncepcji... 157
Filozoficzne inspiracje koncepcji i ideał jednostki o harmonijnej osobowości... 164
Pedagogiczne założenia koncepcji... 180
Koncepcja wychowania filmowego egzemplifikacją wychowania przez sztukę i do sztuki... 188
Koncepcja edukacji kulturalnej jako przygotowania do uczestnictwa w kulturze... 195
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji... 195
Społeczno-kulturowe uwarunkowania koncepcji przygotowania do uczestnictwa w kulturze... 198
Odniesienia filozoficzne koncepcji... 204
Założenia pedagogiczne przygotowania do uczestnictwa w kulturze... 205
Człowiek twórczym uczestnikiem kultury... 213
Personalistyczna koncepcja edukacji kulturalnej... 215
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji... 215
Społeczno-kulturowe tło koncepcji... 216
Personalizm filozoficznym kontekstem koncepcji i źródłem wizji człowieka... 219
Pedagogiczne założenia koncepcji... 225
Rozdział V
Ponowoczesne koncepcje edukacji kulturalnej w Polsce... 231
Ponowoczesność jako formacja kulturowa... 231
Postmodernistyczna filozofia inspiracją koncepcji edukacji kulturalnej... 235
Koncepcja wychowania estetycznego w ponowoczesności... 243
Kulturowe konteksty koncepcji... 243
Pedagogiczne założenia koncepcji... 245
Człowiek jako refleksyjny uczestnik kultury... 251
Koncepcja edukacji kulturalnej jako dialogu w obszarze popkultury... 253
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji... 253
Przeobrażenia społeczno-kulturowe tłem koncepcji... 255
Filozoficzne odwołania edukacji kulturalnej jako dialogu w obszarze popkultury... 256
Pedagogiczne założenia koncepcji... 259
Rozdział VI
Edukacja kulturalna sąsiadujących krajów w perspektywie porównawczej... 267
Zakończenie... 293
Bibliografia... 299
Rozdział I
Niemieckie koncepcje edukacji kulturalnej dawnego nurtu... 19
Koncepcja edukacji „muzycznej"... 19
Pojęcie edukacji „muzycznej" i „muzyczności"... 19
Źródła koncepcji edukacji „muzycznej"... 22
Inspiracje fi lozoficzne edukacji „muzycznej"... 33
Założenia pedagogiczne koncepcji... 42
Kształtowanie człowieka „muzycznego" celem edukacji... 49
Masowa praca kulturalna w NRD... 54
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji... 54
Historyczne i społeczno-polityczne uwarunkowania koncepcji... 57
Filozofia marksistowska źródłem odniesień koncepcji i ideału człowieka socjalistycznego... 68
Wychowawcze i społeczno-polityczne założenia masowej pracy kulturalnej... 77
Rozdział II
Polska koncepcja wychowania estetycznego dawnego nurtu... 87
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji Stefana Szumana... 87
Kontekst filozoficzny i założenia pedagogiczne koncepcji... 89
Wszechstronnie rozwinięta, pełna osobowość skutkiem wychowania... 97
Rozdział III
Nowy trend edukacji kulturalnej w Niemczech... 101
Koncepcja socjokultury... 101
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji... 101
Społeczno-kulturalne i polityczne uwarunkowania koncepcji... 103
Filozoficzne inspiracje socjokultury... 115
Socjokultura – założenia edukacyjne, społeczno-kulturalne i polityczne... 120
Człowiek aktywnym uczestnikiem życia społeczno-kulturalnego i politycznego... 125
Koncepcja edukacji kulturalnej czasu wolnego... 130
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji... 130
Teoretyczne odniesienia koncepcji... 133
Społeczno-kulturowe tło edukacji kulturalnej czasu wolnego... 138
Pedagogiczne założenia koncepcji... 143
Człowiek „egzystencjalnie zintegrowany"... 148
Rozdział IV
klasyczne polskie koncepcje edukacji kulturalnej nowego nurtu... 153
Koncepcja wielostronnego wychowania przez sztukę i do sztuki... 153
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji... 153
Przemiany cywilizacyjne i społeczne źródłem koncepcji... 157
Filozoficzne inspiracje koncepcji i ideał jednostki o harmonijnej osobowości... 164
Pedagogiczne założenia koncepcji... 180
Koncepcja wychowania filmowego egzemplifikacją wychowania przez sztukę i do sztuki... 188
Koncepcja edukacji kulturalnej jako przygotowania do uczestnictwa w kulturze... 195
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji... 195
Społeczno-kulturowe uwarunkowania koncepcji przygotowania do uczestnictwa w kulturze... 198
Odniesienia filozoficzne koncepcji... 204
Założenia pedagogiczne przygotowania do uczestnictwa w kulturze... 205
Człowiek twórczym uczestnikiem kultury... 213
Personalistyczna koncepcja edukacji kulturalnej... 215
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji... 215
Społeczno-kulturowe tło koncepcji... 216
Personalizm filozoficznym kontekstem koncepcji i źródłem wizji człowieka... 219
Pedagogiczne założenia koncepcji... 225
Rozdział V
Ponowoczesne koncepcje edukacji kulturalnej w Polsce... 231
Ponowoczesność jako formacja kulturowa... 231
Postmodernistyczna filozofia inspiracją koncepcji edukacji kulturalnej... 235
Koncepcja wychowania estetycznego w ponowoczesności... 243
Kulturowe konteksty koncepcji... 243
Pedagogiczne założenia koncepcji... 245
Człowiek jako refleksyjny uczestnik kultury... 251
Koncepcja edukacji kulturalnej jako dialogu w obszarze popkultury... 253
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji... 253
Przeobrażenia społeczno-kulturowe tłem koncepcji... 255
Filozoficzne odwołania edukacji kulturalnej jako dialogu w obszarze popkultury... 256
Pedagogiczne założenia koncepcji... 259
Rozdział VI
Edukacja kulturalna sąsiadujących krajów w perspektywie porównawczej... 267
Zakończenie... 293
Bibliografia... 299