Tytuł Kultura ruchu dziecka przedszkolnego Autor Agnieszka Zalewska-Meler Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-8095-810-4 Rok wydania 2020 Wydanie 1 ilość stron 254 Format epub Spis treści Wprowadzenie, czyli o dostępie i wspólnym przemierzaniu zagadkowego świata dziecka przedszkolnego
Rozdział 1
(Z)rozumieć świat dziecka przedszkolnego
1.1. Dzieciństwo jako kategoria pedagogiczna
1.2. Zapotrzebowania i możliwości dziecka wieku przedszkolnego
1.3. Dziecko sześcioletnie w szkole
Rozdział 2
Bycie w ruchu – doświadczanie świata poprzez dziecko w wieku przedszkolnym
2.1. Rozwój aktywności motorycznej dziecka przedszkolnego
2.2. Aktywność fizyczna w kategorii dobra rozwojowego
2.3. Warunki i okazje do ruchowej aktywności dziecka
Rozdział 3
Sygnatury zdrowia w funkcjonowaniu społeczności przedszkolnej
3.1. O epistemologii Przedszkola Promującego Zdrowie
3.2. Jakość edukacji fizycznej w przedszkolu – formowanie nawyków zdrowego dzieciństwa
3.3. Istota języka w reprezentacji doświadczeń ruchowych dziecka przedszkolnego
Rozdział 4
Doświadczenia ruchowe dziecka przedszkolnego w autorskich założeniach badawczych
4.1. Określenie zadania badawczego
4.2. Dobór wstępnych kategorii badawczych
4.2.1. Językowy obraz świata
4.2.2. Kompetencja narracyjna
4.2.3. Kultura dziecięca
4.3. Metodologia kognitywna – możliwości badawcze w ujmowaniu ruchowych doświadczeń biograficznych dziecka przedszkolnego
4.3.1. Elementy wyjściowe analiz kognitywnych
4.3.2. Metoda wywiadu w rekonstruowaniu obrazów „bycia-w-ruchu" dziecka przedszkolnego
4.4. Zasady pozyskiwania , a także uczestników do badań
Rozdział 5
„Moim światem jest ruch" – narracyjne obrazy aktywności ruchowej dziecka przedszkolnego
5.1. Dziecko trzyletnie, czyli oswajanie świata w ruchu
5.1.1. Razem... A jednak osobno
5.1.2. Wydajność niewielkich i... Obszernych
5.2. Dziecko czteroletnie, czyli działanie w ruchu
5.2.1. Zajętość jako ustawiczne bycie w ruchu
5.2.2. Świat, który stawia opór memu ciału
5.3. Dziecko pięcioletnie, czyli tropienie świata w ruchu
5.3.1. Ciekawość i reagowanie ruchem
5.3.2. Biegam i śmieję się... Więc jestem
5.4. Dziecko sześcioletnie, czyli doskonalenie siebie w ruchu
5.4.1. Testowanie swoich możliwości ruchowych
5.4.2. Odkrywanie i oswajanie swego zdrowia
Podsumowanie. (U)gruntowanie indywidualnych doświadczeń ruchowych badanych dzieci wieku przedszkolnego i próba nadania im znaczenia
Bibliografia
Aneks
Rozdział 1
(Z)rozumieć świat dziecka przedszkolnego
1.1. Dzieciństwo jako kategoria pedagogiczna
1.2. Zapotrzebowania i możliwości dziecka wieku przedszkolnego
1.3. Dziecko sześcioletnie w szkole
Rozdział 2
Bycie w ruchu – doświadczanie świata poprzez dziecko w wieku przedszkolnym
2.1. Rozwój aktywności motorycznej dziecka przedszkolnego
2.2. Aktywność fizyczna w kategorii dobra rozwojowego
2.3. Warunki i okazje do ruchowej aktywności dziecka
Rozdział 3
Sygnatury zdrowia w funkcjonowaniu społeczności przedszkolnej
3.1. O epistemologii Przedszkola Promującego Zdrowie
3.2. Jakość edukacji fizycznej w przedszkolu – formowanie nawyków zdrowego dzieciństwa
3.3. Istota języka w reprezentacji doświadczeń ruchowych dziecka przedszkolnego
Rozdział 4
Doświadczenia ruchowe dziecka przedszkolnego w autorskich założeniach badawczych
4.1. Określenie zadania badawczego
4.2. Dobór wstępnych kategorii badawczych
4.2.1. Językowy obraz świata
4.2.2. Kompetencja narracyjna
4.2.3. Kultura dziecięca
4.3. Metodologia kognitywna – możliwości badawcze w ujmowaniu ruchowych doświadczeń biograficznych dziecka przedszkolnego
4.3.1. Elementy wyjściowe analiz kognitywnych
4.3.2. Metoda wywiadu w rekonstruowaniu obrazów „bycia-w-ruchu" dziecka przedszkolnego
4.4. Zasady pozyskiwania , a także uczestników do badań
Rozdział 5
„Moim światem jest ruch" – narracyjne obrazy aktywności ruchowej dziecka przedszkolnego
5.1. Dziecko trzyletnie, czyli oswajanie świata w ruchu
5.1.1. Razem... A jednak osobno
5.1.2. Wydajność niewielkich i... Obszernych
5.2. Dziecko czteroletnie, czyli działanie w ruchu
5.2.1. Zajętość jako ustawiczne bycie w ruchu
5.2.2. Świat, który stawia opór memu ciału
5.3. Dziecko pięcioletnie, czyli tropienie świata w ruchu
5.3.1. Ciekawość i reagowanie ruchem
5.3.2. Biegam i śmieję się... Więc jestem
5.4. Dziecko sześcioletnie, czyli doskonalenie siebie w ruchu
5.4.1. Testowanie swoich możliwości ruchowych
5.4.2. Odkrywanie i oswajanie swego zdrowia
Podsumowanie. (U)gruntowanie indywidualnych doświadczeń ruchowych badanych dzieci wieku przedszkolnego i próba nadania im znaczenia
Bibliografia
Aneks