Prezentowana książka powstała jako odpowiedź na współcześnie dostrzegalny dylemat przenoszenia uczniów niepełnosprawnych ze szkół integracyjnych do specjalnych. Obszar tego zagadnienia dotąd nie omawiany w literaturze pedagogicznej jest nowatorskim ujęciem badawczym szeregu uwarunkowań regulujących tok progresywnania selekcyjnego.
To właśnie one, jako widoczne wyznaczniki rozwoju społecznego, implikują bowiem stwierdzenie, iż rekwalifikacja nie jest procesem jednakowym, lecz składową wielu niekorzystnych okoliczności, których rezultatem jest zmiana placówki kształcenia.
Przeprowadzone badania, których rezultaty przedstawiono w niniejszym opracowaniu, były ukierunkowane na poznanie opinii rodziców, uczniów niepełnosprawnych i nauczycieli jako podmiotów dialogu edukacyjnego na temat wykluczenia dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych z kształcenia integracyjnego.
Celem poznawczym badań była eksplikacja realnie największej ilości wyznaczników rekwalifikacji przy pomocy analizy skategoryzowanego materiału badawczego. Na dodatek wyniki badań autorki wydają się kluczowe dla całego systemu edukacji obejmującego kształcenie dzieci niepełnosprawnych, ale też pozwalają na wyznaczenie bardziej szczegółowych kierunków empirycznego poznania procesów selekcji międzyszkolnej tej grupy uczniów.
Książka uzyskała główną nagrodę w VIII edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Otwarte Drzwi" organizowanego poprzez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Warszawie Umieszczenie dziecka niepełnosprawnego w szkole specjalnej, wynikające z rekwalifikacji, staje się porażką decyzyjną.
Mam tu na myśli z zasady rodziców, ale też nauczycieli i dyrektorów szkół integracyjnych, którzy przyjmując dziecko ze najróżniejszymi zaburzeniami poręcznymi, decydują się na zadanie przekraczające ich możliwości dydaktyczno-wychowawcze.
Należy jednak zauważyć, że uczniowie zmieniający placówkę (z integracyjnej na specjalną) to jeszcze absolwenci gimnazjów niepodejmujący dalszego kształcenia w systemie edukacji integracyjnej. Sygnalizowana w książce problematyka zwraca uwagę na fakt selekcji „niewygodnej" dla ogólnej idei edukacji integracyjnej.
Wielu jej fanów uważa, że wszyscy niepełnosprawni, bez względu na wariant i stopień niepełnosprawności, powinni być objęci nauczaniem ogólnodostępnym. Mając wątpliwość, czy integracja jest realna dla ogólnej populacji dzieci z niepełnosprawnością, istotnie ze sprzężonymi zaburzeniami rozwoju i upośledzeniem umysłowym w stopniu obszernym, postanowiłam zająć się tą problematyką.