Treść pracy wnosi dużo nowego spojrzenia na istotę metodologii pedagogiki, jak jeszcze metodologii badań pedagogicznych. Podkreślenia wymaga fakt, iż praca oparta jest na bogatych doświadczeniach badawczych i dydaktycznych Autora.
Wypełnia ona istniejącą lukę w literaturze rodzimej w zakresie statusu metodologicznego pedagogiki. Uważam, że praca jest wysoce wartościowa jednocześnie z punktu widzenia teorii pedagogicznej, którą posuwa widocznie do przodu, jak dodatkowo praktyki badawczej.
[...] Na szczególną uwagę zasługuje pomysł wzbogacania poszczególnych rozdziałów pracy tekstami poetyckimi, które nie stanowią dekoracyjników tych rozdziałów, lecz rozwijają i pogłębiają teksty naukowe, nadając im jakościowy wydźwięk emocjonalny.
Pomysł ciekawy i godny podkreślenia. [...] Pracę tę adresuję do szerokich rzesz pracowników naukowych uprawiających pedagogikę i poszukujących jej metodologicznego statusu, a także nauczycieli, studentów pedagogiki i kierunków nauczycielskich.