Tytuł Kwestia filozofii i Heidegger. Doświadczenie metafilozoficzne Autorzy Włodzimierz Pawliszyn, Aleksandra Pawliszyn Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego ISBN 978-83-7865-186-4 Rok wydania 2014 Gdańsk Wydanie 1 liczba stron 254 Format pdf Spis treści Słowo wstępne 9 Część pierwsza. UJAWNIENIE OTWARTOŚCI KWESTII FILOZOFII 11 Rozdział pierwszy. Wyszczególnionie na otwartość kwestii filozofii 13 § 1. Dwojakość
nawyku w kwestii filozofii 13 Pkt 1. Przełom mitologiczno-teoretyczny 13 Pkt 2. Pitagorasowe
uruchomienie 15 § 2.
Przełom i uruchomienie nie są tym samym. Otwarcie kwestii filozofii 15 Rozdział drugi. Wykazywanie otwartości kwestii filozofii 17 § 1. Zadania obecnego rozdziału 17 § 2. Przełom mentalny ludzkości jest niewątpliwie
niewiadomy 18 Pkt 1. Antropologia kulturowa oraz właściwa o
przełomie 18 A. Stanowiska antropologii społecznej 18 a) Jedni antropolodzy kulturowi potwierdzają istnienie
przełomu 18 b) Drudzy znów rewolucyjni przeczą 19 c) Całościowe stanowisko antropologii kulturowej w sprawie istnienia
przełomu: niewiadome 22 B. Stanowiska antropologii biologicznej:
przełomu nie było 23 Pkt 2. Czy w historii filozofii twierdzenie o istnieniu
przełomu uzyskuje potwierdzenie? 25 Pkt 3. Wyłączną siłą twierdzenia o istnieniu
przełomu jest arbitralność „historyków filozofii" 29 Pkt 4. Rekapitulacja obecnego paragrafu 31 § 3. Pitagorasowy wzorzec filozofii 32 Pkt 1. Kłopoty z postacią Pitagorasa 32 Pkt 2. Opowieść o rozmowie Pitagorasa z władcą Fliuntu 35 Pkt 3. „Pitagorasowe" wzorce filozofii 37 § 4. Bilans całości dotychczasowych dokonań i następne perspektywy 45 Część druga. NA TROPIE METAFILOZOFII WCZESNEJ FILOZOFII HEIDEGGERA 53 Rozdział pierwszy. Filozofia i kwestia filozofii w
Byciu i czasie 55 § 1. Zamysł i rzeczywistość
Sein und Zeit 55 § 2. Przymus i powaga pytania o bycie 58 § 3.
Pojęcie bycia a trzy przesądy tradycyjnej metafizyki 60 Pkt 1. Bycie jest pojęciem najogólniejszym, tzn. Najmocniej mrocznym 62 Pkt 2. Niedefiniowalność a sens bycia 63 Pkt 3. Oczywistość i niezrozumiałość pojęcia bycia 63 § 4. Pytanie o bycie w świetle teorii zapytywania 64 § 5. Człowiek bytem wyróznionym w pytaniu o bycie 67 § 6. Idea metafizyki „fundamentu" 69 § 7. Idea introdukcji do ontologii fundamentalnej, czyli idea ontologicznej analityki jestestwa – rzeczywiste
Sein und Zeit 72 § 8. Plan analizy bytu ludzkiego poprzez wzgląd na bycie 75 § 9. Idea i kształt destrukcji dziejów ontologii – Sein und Zeit tylko zamierzone 76 § 10. Fenomenologia jako właściwa metoda właściwej ontologii 77 Pkt 1. Czymże jest „fenomen"? 78 Pkt 2. Omówienie i rozwinięcie Heideggerowej wykładni fenomenu. Sprawa fenomenologii 80 Pkt 3. Formalne a pozytywne ujęcie fenomenu 85 Pkt 4. Cóż znaczy „logos"? 86 Pkt 5. Czym jest fenomenologia? 90 Pkt 6. Filozofia, czyli ontologia i fenomenologia zarazem. Hermeneutyka
Dasein jako wprowadzenie do filozofii i istotny sens filozofii 93 § 11. Analityka bytu ludzkiego nie jest psychologią, antropologią, ani biologią… 95 § 12. Sens bycia – ontologiczno-egzystencjalna teoria sensu 98 § 13. Architektonika sensownej sytuacji – omówienie Heideggerowej teorii sensu 99 § 14. Wykład egzystencjalnej analityki jestestwa jako zdanie sprawy z faktycznie tworzonego poprzez Heideggera w
Sein und Zeit filozoficznego zadania 104 Pkt 1. Forma filozofii: pojęciowość wobec egzystencjalności, czyli bezpojęciowej zrozumiałości 105 Pkt 2. Człowiek jest, właściwie albo niewłaściwie. Uwaga o właściwych wartościach 107 Pkt 3. Trwoga wynosi nas poza byt 109 Pkt 4.
Sein zum Tode: u kresu siebie pobieramy wszystko 110 Pkt 5. Czym „naprawdę" jest czas?, sens ludzkiej skończoności; i czy jest on sensem bycia? 112 § 15.
Sein und Zeit w kwestii filozofii 119 Rozdział drugi. Filozofia w teologicznym kontekście i aspekcie 124 § 1. Potoczne ujęcie stosunku filozofii i teologii 124 § 2. Właściwe, tzn. Istotowe ustawienie relacji filozofii i teologii 125 § 3. Idea nauki w ogóle. Nauki ontyczne – ontologia 126 § 4. Pozytywność nauki 127 § 5. Positum teologii: wiara. Zakres teologicznego zadania 128 § 6. Naukowość nauki wiary. Nauki ontyczne na ontologicznym fundamencie 130 § 7. Ontologiczne wydłużenie ontycznej specyfiki teologii 132 § 8. Konieczność uwzględnienia ontologii poprzez teologię 133 § 9. Filozofia teologii jedynie
może służyć. Wszystkim innym, nie-teologicznym naukom pozytywnym filozofia
ze swej istoty wytycza kierunek 133 § 10. Wiara „śmiertelnym wrogiem" filozofii. Filozofia chrześcijańska nie istnieje. Fenomenologia jest metodą ontologii 134 § 11. Rekapitulacja prezentacji: Filozofia a uniwersum nauk 134 Część trzecia. W POSZUKIWANIU METAFILOZOFII PÓŹNEJ MYŚLI HEIDEGGERA 147 Rozdział pierwszy. Filozofia i kwestia filozofii w myśli późnego Heideggera 149 § 1. Zwrot w filozofii Heideggera: zmiana podejścia do postawionego zadania 149 § 2. „Doświadczenie zapomnienia bycia" – obraz choroby nowożytnej ludzkości 151 Pkt 1. Nauka sublimacją Nowożytności 153 Pkt 2. Czym jest metafizyka, istota Nowożytności? 154 Pkt 3. Epoka metafizyczna jest niezbędna w dziejach bycia 158 § 3. Omówienie Heideggerowego rozpoznania „dzisiejszej biedy świata" 159 § 4. Myślenie istotne, tzn. Niemetafizyczne, czyli myśl
o niczym 163 Pkt 1. Nicość i trwoga 163 Pkt. 2. Nicość podłożem wszelkiego; także Nowożytności 166 Pkt 3. Myślenie znaczne 167 § 5. Dopełnienie się metafizycznej epoki? 170 § 6. Kim jest tedy człowiek? 172 Pkt 1. To nie jest problem antropologiczny… 173 Pkt 2.
Prawda o człowieku 173 Pkt 3. Heidegger moralistą? 174 Pkt 4. „‘Istota’ człowieka leży w jego ek-sisten-cji" – powołaniem człowieka jest być
w prawdzie 175 Pkt 5. Bycie w
prawdzie w zbliżeniu:
zadomowienie 179 § 7. Co znaczy myśleć; zadanie teraźniejszej myśli 184 Pkt 1. Co znaczy myśleć? 185 Pkt 2. Zadanie myślenia przy końcu filozofii 191 § 8. Co to jest prawda? 200 § 9. Czymże jest filozofia? 202 Pkt 1. Wybór drogi źródłosłowu w zapytywaniu o filozofię 203 Pkt 2. Heideggerowa wykładnia Heraklitowego „miłowania mądrości":
wszelki byt jest w byciu 207 Pkt 3. „Mądrość" bez dwóch zdań narodziła się pośród starożytnych Greków… 208 Pkt 4. … i umarła, i narodziła się filozofia 209 Pkt 5. Dzieje prawdziwej miłości prawdziwej mądrości – mgnienie tylko 210 Pkt 6. Istotowy rys dziejów filozofii „całej": prawdziwej (myślicielstwa) i nie (filozofii, metafizycznej miłości mądrości) 211 Pkt 7. Na pytanie: Co to jest filozofia? „odpowiedź może być tylko filozofująca", a nie np. Historyczna 212 Pkt 8. Choć jesteśmy w stałej adekwatnieści do bycia – niekiedy tylko filozofujemy 213 Pkt 9. Filozofia jest odpowiadaniem (mowa) na głos bycia 214 Pkt 10. Zdziwienie jest tkanką odpowiadania głosowi bycia, duchem filozofii. Nasze uwagi o
pełnym podobieństwie zdziwienia i trwogi 215 Pkt 11. Filozofia (od-powiadanie) jest w służbie mowy 218 § 10. Zagadnienia poetyckie 219 Część czwarta. METAFILOZOFICZNE DOŚWIADCZENIE 223 Rozdział pierwszy. Wolność stanowienia (w) kwestii „miłowania mądrości" 225 Rozdział drugi. Heideggerowa próba wyznaczenia filozofii
urzeczywistniającego kierunku 235 Rozdział trzeci. Możliwości „miłowania mądrości" nie zostały wyczerpane 241 Z literatury cytowanej 251