Nie ulega kwestii, iż oceniając nasze doświadczenia, nie wyciągamy przeciętnej z wrażeń, jakich doznajemy minuta po minucie. Pamiętamy raczej momenty flagowe: szczyty, dołki oraz przejścia. Wspominając swoje doświadczenie z parku Disneya, najlepiej zapamiętamy przejażdżkę rollercoasterem (szczyt) i mysie uszy (koniec).
Wszystko inne rozpłynie się w niepamięci. Niestety na co dzień zdajemy się ignorować tę prawidłowość i niezbyt korzystnie wychodzi nam inwestowanie w takie pamiętne momenty. Przykłady można mnożyć. Nauczyciel, planując program nauczania na cały semestr, poświęca każdemu działowi taką samą ilość uwagi i nawet nie podejmuje próby stworzenia kilku „szczytowych" momentów.
Menedżer wprowadza markę w okres szybkiego wzrostu, lecz w praktyce jeden tydzień niewiele różni się od następnego. Każdy weekend spędzamy z dziećmi, lecz w naszych wspomnieniach wszystkie te dni zlewają się w jedną plamę.
Jak wyjść poza tę nijakość i tworzyć momenty, które pozostają w pamięci? Na podstawie wieloletnich badań i ergonomicznych obserwacji bracia Heath pokazują, dlaczego niektóre rewolucyjne momenty tak naprawdę decydują o tym, kim jesteśmy i w jakim kierunku idą nasze działania, a także jak można produkować doświadczenia, które pozytywnie zmieniają zaangażowanie pracowników, ocenę klientów czy własne rozumienie siebie i świata.
W ich książce odnajdziesz porywające historie osób, które wyreżyserowały swoje własne wyjątkowe momenty, m.in. Hotelarzy, którzy wyczarowali dla swych gości chwile magii i z całkowicie przeciętnego obiektu stworzyli jedną z najistotniej rozchwytywanych lokalizacji w Los Angeles.
Poznasz niezwykłą procedurę, która powoduje, że dwie obce osoby stają się najbliższymi przyjaciółmi po zaledwie 45 minutach spędzonych wspólnie w jednym pokoju (Co się dzieje podczas tych trzech kwadransów?), a także historię najmłodszej miliarderki na świecie, która przypisuje swoją niebywałą siłę pytaniu, jakie jej ojciec regularnie zadawał rodzinie przy kolacji.
(O co pytał?) Ta książka ma coś do zaoferowania dla każdego – lekarza chcącego poprawić jakość doświadczenia pacjenta; lidera obfitej korporacji, który zastanawia się, jak powiększyć zaangażowanie pracowników; niepokaźnej firmy szukającej sposobu na wyróżnienie się z tłumu konkurencji; nauczyciela marzącego o prowadzeniu lekcji, które zapadają w pamięć.
Powinien ją przeczytać każdy, kto chce dokonać znakomitych rzeczy i poszukuje planu działania. *** Dawno nie czytałem tak ciekawej, praktycznej i przydatnej książki. Mam głowę całkowitą nowych pomysłów na motywowanie pracowników, uszczęśliwianie klientów, angażowanie uczniów, a choćby planowanie rodzinnych wakacji.
Jeśli życie składa się z momentów, to bracia Heath właśnie uświadomili mi, jakimi momentami chcę je wypełnić. Adam Grant, autor bestsellerów z listy „New York Timesa": Dawaj i bierz, a także Buntownicy Chip i Dan to mistrzowie efektownego storytellingu.
Dzięki historiom opowiedzianym w Decydujących momentach uświadamiają nam, iż możemy stać się bardziej wpływowymi liderami w życiu osobistym i zawodowym, jeśli zaczniemy dostrzegać „momenty" i nauczymy się je wytwarzać.
Craig Kreeger, dDyrektor generalny Virgin Atlantic Chip Heath ze Stanford i Dan Heath z Uniwersytetu Duke’a przekonują, iż każda organizacja, która tworzy szczytowe momenty dla swoich klientów, pracowników czy uczniów, uzyska niebagatelne korzyści – od wręcz fanatycznej lojalności po wzrost przychodów.
Z tej zabawnej i pouczającej lektury dowiesz się, jak wytwarzać takie momenty i zdobyć dzięki nim przewagę konkurencyjną. Magazyn BizEd *** Chip Heath jest profesorem w Stanford Graduate School of Business, gdzie prowadzi zajęcia z rozwoju strategii i teorii organizacji.
Pomógł ponad 450 start-upom udoskonalić strategię i formy przekazu. Dan Heath jest starszym wykładowcą w Center for the Advancement of Social Entrepreneurship (CASE) przy Uniwersytecie Duke’a, gdzie wspiera przedsiębiorców działających na rzecz dobra publicznego.
Bracia Heath są autorami kilku bestsellerów z listy „New York Timesa", m.in. Takich tytułów jak Przyczepne historie, Pstryk! czy Decyduj. Ich książki sprzedały się na całym świecie w nakładzie ponad dwóch milionów egzemplarzy i zostały przetłumaczone na 33 języki.