Jak to możliwe, iż napisana poprzez fizyka książka na temat przemian fazowych stała się bestsellerem polecanym poprzez „Wall Street Journal" i zachwalanym jako biznesowa lektura obowiązkowa przez takie sławy jak Malcolm Gladwell, Tim Ferriss czy Daniel Pink? Sekret tkwi w tym, iż Odlotowe pomysły pokazują zaskakujący sposób myślenia o tajnikach zachowań grupowych, który stawia pod znakiem zapytania wszystko to, co do tej pory wiedzieliśmy na ten temat.
Safi Bahcall dokonuje niezwykłego mariażu psychologii z fizyką i pokazuje, dlaczego nieprzeciętne zespoły utrącają znakomite pomysły, w jaki sposób liderzy mogą wykrywać z pozoru szalone koncepcje i tworzyć na ich bazie technologie będące źródłem prekursorskich produktów albo usług, kiedy mądrość tłumów staje się ich tyranią i dlaczego odpowiedzi na te pytania można znaleźć w szklance wody.
Autor oferuje zupełnie nowy sposób myślenia i udowadnia, iż innowacje pojawiają się wtedy, kiedy ludzie stawiają na odlotowe pomysły (loonshots), czyli powszechnie lekceważone koncepcje, których autorzy są traktowani jak dziwacy.
To one na skutek czego mogą prowadzić do wybitnych osiągnięć na polu nauki i biznesu (moonshots). Z jego książki dowiemy się, jak kurczaki uratowały miliony istnień ludzkich, skąd czerpali pomysły Isaac Newton i Steve Jobs, co mają ze sobą wspólnego James Bond i lek o nazwie lipitor, i co tak naprawdę unicestwiło linie lotnicze Pan Am, producenta Polaroid i chińską dynastię Qing.
znajdziemy w niej także polski wątek o Mikołaju Koperniku i jego „wariackiej" tezie o krążeniu Ziemi wokół Słońca. Jeżeli interesują cię nowe koncepcje, zwłaszcza te nieszablonowe, uwielbiasz kwestionować normy i chcesz otworzyć siebie albo swój zespół na to, co z pozoru wydaje się niemożliwe, ta książka jest dla ciebie.
• bestseller dziennika „Wall Street Journal", a także najlepsza książka biznesowa roku według Amazona, „Financial Timesa", „Forbesa", „Newsweeka", „Strategy + Business", „Washington Post" • polecana przez Billa Gatesa, Daniela Kahnemana, Malcolma Gladwella, Daniela Pinka, Susan Cain, Sida Mukherjeego, Adama Granta czy Tima Ferrissa • była zwykle polecaną książką roku (według dorocznej ankiety przeprowadzanej przez Agencję Bloomberga wśród dyrektorów generalnych i przedsiębiorców) *** Safi Bahcall rzuca świeże światło na decyzje, które kwestionują przekonania.
Udowadnia, jak znikome zmiany w strukturze mogą uwolnić wykładniczo obszerniejszą kreatywność i pozwolić na skalowanie biznesu, które przynosi zmiany transformacyjne. Dzisiaj zastanów się, ile ryzykujesz, odrzucając jakiś pomysł.
- Jarosław Grzechnik, dyrektor PKO Bank Polski, konsultant biznesu Niesamowita pozycja. Ta książka to linia uniesień brwi, wywracających do góry nogami utarte schematy. Dowiesz się z niej, jak upadały najbardziej postępowe marki, bo wewnętrzna biurokracja blokowała pomysły, które inni potem zamieniali w złoto.
Jak uparci wizjonerzy budujeli imperia, które potem potykały się o własne nogi. To historie o biznesowych artystach i żołnierzach oraz sposobach na utrzymywanie równowagi między nimi. I o tym, jak pewien uparty pisarz i niemający nic do stracenia podrzędny aktor stworzyli filmową potęgę Jamesa Bonda.
- Grzegorz Sadowski, redaktor naczelny My Company Polska Najważniejsze zmiany w naszym życiu i przemiany świata są rezultatem „rzadkich zdarzeń", niespodziewanych zbiegów okoliczności i idei i pomysłów produkowanych „pod prąd", na obrzeżach trendów i normalnych rozkładów, mód i prognoz.
Są wśród nas osoby, które posiadają dar „wglądu", kreowania nietypowych skojarzeń albo odkrywania nowej głębi w tym co „oczywiste", to im zawdzięczamy odlotowe pomysły, mikrokorekty, które nierzadko przynoszą makroefekty.
To niezwykła książka o nich i dla nich, czytajmy ją – i dajmy się zwariować. ODWAGI! - Jacek Santorski, twórca Akademii Psychologii Przywództwa W tej książce jest wszystko: nowe idee, śmiałe spostrzeżenia, zabawne historie i przekonujące analizy.
Osoby pragnące zrozumieć, jak nowe pomysły odmieniają świat, nie powinny jej przegapić. - Daniel Kahneman, laureat Nagrody Nobla i autor książki Pułapki myślenia Gdyby Kod Leonarda da Vinci i Freakonomia miały dziecko, nosiłoby ono imię Odlotowe pomysły.
- Bob Kerrey, senator, były komandos i rektor uniwersytetu The New School Ważna lektura dla liderów pragnących stwarzać kreatywne organizacje. - Ed Catmull, założyciel i dyrektor generalny Pixara, autor książki Kreatywność S.A.
*** Safi Bahcall jest aktywny zarówno w świecie nauki i wynalazków, jak i biznesu, nie tylko jako teoretyk, lecz też jako praktyk. Ukończył z wyróżnieniem studia na wydziale fizyki Uniwersytetu Harvarda, a następnie zrobił doktorat na Uniwersytecie Stanforda.
Przepracował trzy lata jako konsultant w firmie McKinsey, po czym założył firmę biotechnologiczną zajmującą się poszukiwaniem nowych leków na raka. Wprowadził ją na giełdę i przez 13 lat był jej dyrektorem generalnym.
W 2008 roku został uznany poprzez oddział producenta E&Y w Nowej Anglii za przedsiębiorcę roku w branży biotechnologicznej. W roku 2011 zasiadał w komitecie doradczym ds. Nauki prezydenta USA Baracka Obamy, gdzie zajmował się sprawami dotyczącymi pożądanych kierunków rozwoju badań naukowych.