Tytuł Teoria konkurencji. Ekonomiczna teoria wszystkiego Autor Adam Noga Język polski Wydawnictwo Poltext ISBN 978-83-8175-362-3 Rok wydania 2022 liczba stron 240 Format epub, mobi Spis treści I.1. Konkurencja motywuje
I.2. Konkurencja nakłania i zmusza do innowacji
I.3. Wpływ konkurencji na powstawanie wiedzy i jej prędkie krążenie
I.4. Konkurencja wymuszająca sprawność
I.5. Konkurencja wytwarza zatrudnienie, a także organizację gospodarki
I.6. Wpływ konkurencji na nierówności dochodowe w społeczeństwie i wyjście z pułapki średniego dochodu
I.7. Współodpowiedzialność i zaufanie konkurentów
I.8. Konkurencyjne związki pomiędzy rynkiem krajowym a zagranicznymi
I.9. Konkurencja modelująca ceny i wartości oraz wielkości produkcji
I.10. Konkurencja a powiększanie się rynków, inwestycje i rozwój
I.11. Definicja i ideogram konkurencji
II. Bariery wejścia i wyjścia na rynku właściwym. Badania koncentracji na rynkach
II.1. Bariery wejścia i wyjścia na rynku jako główna determinanta konkurencji
II.2. Rynki właściwe
II.3. Typologia barier wejścia i wyjścia na rynkach
II.4. Analiza koncentracji produkcji i sprzedaży w gospodarkach świata
II.5. Koncentracja produkcji i sprzedaży w gospodarce polskiej
III. Projektowanie rynków i ich charakteru poprzez państwo
III.1. Ingerowanie poprzez państwo w konkurencję na rynkach
III.2. Środki pozytywnej i negatywnej ingerencji państwa w konkurencję na rynku
III. 3. Intencje ingerowania państwa konkurencję
III.3.1. Intencje siłowe, strukturalne, emocjonalne i korygujące
III.3.2. Państwo jako realizator interesów lobbystycznych
III.3.3. Intencje repetycyjne: regulacyjne i konkurencyjne
IV. Istota konkurencji: interaktywne decyzje podmiotów gospodarczych
IV. 1. Podejście szkoły harwardzkiej
IV.2. Podejście szkoły chicagowskiej
IV. 3. Podejście szkoły zarządzania strategicznego
IV.4. Neoliberalizm i rynki kontestowalne
IV.5. Konkurencja wirtualna versus dominacje wirtualne
V. Konkurencja efektywna. Współproduktywne decyzje gospodarstw domowych
V.1. Przystępność konkurencji wydajnej dla gospodarstw domowych
V.2. Cztery sytuacje konkurencyjne w proponowanej teorii
V.3. Dobra współproduktywne – rdzeń teorii konkurencji
V.4. Ścieżki współproduktywności i regulatory gospodarki
V.5. Teoria wartości wyszczególnionej przez współproduktywność dóbr
V.6. Polityka tworzenia dostępu gospodarstw domowych do konkurencji efektywnej
V.6.1. Trzy propozycje funkcjonalne
V.6.2. Cenowa rozciągliwość popytu na rynkach globalnych przedsiębiorców z krajową pozycją monopolistyczną lub dominującą
V.6.3. Relacje obrotowości majątku i rentowności sprzedaży przedsiębiorców z krajową pozycją monopolistyczną lub dominującą
V.6.4. Wzrost aktywów gospodarstw domowych tworzących przedsiębiorstwa z krajową pozycją monopolistyczną lub dominującą
V.6.5. Przedsiębiorcy z pozycją monopolistyczną albo dominującą w segmentach trwałego rozwoju kraju
Zamiast zakończenia
Aneks nr 1: Obliczenia dla tablicy nr IV. 2.
Aneks nr 2: Kontrakty jako narzędzia regulowania zachowań przedsiębiorców - propozycje Olivera Harta i Bengta Holmströma
Aneks nr 3: Modelowanie regulacji rynkowej przez J. J. Laffonta i J. Tirole’a
Bibliografia
I.2. Konkurencja nakłania i zmusza do innowacji
I.3. Wpływ konkurencji na powstawanie wiedzy i jej prędkie krążenie
I.4. Konkurencja wymuszająca sprawność
I.5. Konkurencja wytwarza zatrudnienie, a także organizację gospodarki
I.6. Wpływ konkurencji na nierówności dochodowe w społeczeństwie i wyjście z pułapki średniego dochodu
I.7. Współodpowiedzialność i zaufanie konkurentów
I.8. Konkurencyjne związki pomiędzy rynkiem krajowym a zagranicznymi
I.9. Konkurencja modelująca ceny i wartości oraz wielkości produkcji
I.10. Konkurencja a powiększanie się rynków, inwestycje i rozwój
I.11. Definicja i ideogram konkurencji
II. Bariery wejścia i wyjścia na rynku właściwym. Badania koncentracji na rynkach
II.1. Bariery wejścia i wyjścia na rynku jako główna determinanta konkurencji
II.2. Rynki właściwe
II.3. Typologia barier wejścia i wyjścia na rynkach
II.4. Analiza koncentracji produkcji i sprzedaży w gospodarkach świata
II.5. Koncentracja produkcji i sprzedaży w gospodarce polskiej
III. Projektowanie rynków i ich charakteru poprzez państwo
III.1. Ingerowanie poprzez państwo w konkurencję na rynkach
III.2. Środki pozytywnej i negatywnej ingerencji państwa w konkurencję na rynku
III. 3. Intencje ingerowania państwa konkurencję
III.3.1. Intencje siłowe, strukturalne, emocjonalne i korygujące
III.3.2. Państwo jako realizator interesów lobbystycznych
III.3.3. Intencje repetycyjne: regulacyjne i konkurencyjne
IV. Istota konkurencji: interaktywne decyzje podmiotów gospodarczych
IV. 1. Podejście szkoły harwardzkiej
IV.2. Podejście szkoły chicagowskiej
IV. 3. Podejście szkoły zarządzania strategicznego
IV.4. Neoliberalizm i rynki kontestowalne
IV.5. Konkurencja wirtualna versus dominacje wirtualne
V. Konkurencja efektywna. Współproduktywne decyzje gospodarstw domowych
V.1. Przystępność konkurencji wydajnej dla gospodarstw domowych
V.2. Cztery sytuacje konkurencyjne w proponowanej teorii
V.3. Dobra współproduktywne – rdzeń teorii konkurencji
V.4. Ścieżki współproduktywności i regulatory gospodarki
V.5. Teoria wartości wyszczególnionej przez współproduktywność dóbr
V.6. Polityka tworzenia dostępu gospodarstw domowych do konkurencji efektywnej
V.6.1. Trzy propozycje funkcjonalne
V.6.2. Cenowa rozciągliwość popytu na rynkach globalnych przedsiębiorców z krajową pozycją monopolistyczną lub dominującą
V.6.3. Relacje obrotowości majątku i rentowności sprzedaży przedsiębiorców z krajową pozycją monopolistyczną lub dominującą
V.6.4. Wzrost aktywów gospodarstw domowych tworzących przedsiębiorstwa z krajową pozycją monopolistyczną lub dominującą
V.6.5. Przedsiębiorcy z pozycją monopolistyczną albo dominującą w segmentach trwałego rozwoju kraju
Zamiast zakończenia
Aneks nr 1: Obliczenia dla tablicy nr IV. 2.
Aneks nr 2: Kontrakty jako narzędzia regulowania zachowań przedsiębiorców - propozycje Olivera Harta i Bengta Holmströma
Aneks nr 3: Modelowanie regulacji rynkowej przez J. J. Laffonta i J. Tirole’a
Bibliografia