To poręczna i narzędziowa książka adresowana do specjalistów i menedżerów odpowiedzialnych w firmach za wszelkie aspekty krajo-wego oraz międzynarodowego transportu towarów i do nieznacznych i przeciętnych przedsiębiorców, oferując im w jak najprostszy sposób podstawową wiedzę organizacyjną i handlową na temat szeroko rozumianej współpracy ze spedytorem czy przewoźnikiem.
W zakresie wiedzy handlowej przedsiębiorcy znajdą dane, jak analizować rynek transportowy, znaleźć właściwych spedytorów czy przewoźników, wynegocjować z nimi dogodne stawki za świadczone usługi albo ustalić warunki umów o świadczenie usług spedycyjnych.
Na etapie zawierania umów przedsiębiorcy będą mogli wesprzeć się książką przy szukaniu właściwych zabezpieczeń i ograniczaniu ryzyka wynikającego ze współpracy z partnerem z rynku transportowo-spedycyjno-logistycznego (tzw.
branży TSL) i zmiennej sytuacji rynkowej. Autor książki przekazuje na dodatek praktyczne dane o tym, jak posługiwać się dokumentami spedycyjnymi i transportowymi, a także jak przygotować listy przewozowe, gdy trzeba będzie złożyć je w banku, rozliczając umowę handlową tzw.
akredytywą dokumentową. Ze względu na skalę reklamacji z tytułu szkód w transporcie autor starał się w szczególności rozbudować informacje na ten temat. W związku z tym, że skuteczne reklamacje transportowe powinny być właściwie przygotowane już na etapie wykrycia wad oraz wymaga się przestrzegania przy ich zgłaszaniu optymalnych terminów i procedur, autor przedstawił właściwe uregulowania, pojawiające się na ten temat w konwencjach przewozowych czy ustawach.
dokładna analiza systemu uwarunkowań prawnych i zwyczajowych dotyczących usług transportowych i spedycyjnych ma umożliwić przedsiębiorcom prawidłowe uzasadnienie składanych reklamacji czy ich dochodzenie na dalszych etapach cyklu reklamacyjnego.
sporo przedstawionych w książce koncepcji starano się wyjaśnić przykładami. Przykłady są tu także ilustracją problemów transportowych, pojawiających się w firmach różnorodnej wielkości. W większości zawierają one metody rozwiązywania tych problemów.
Dr Wojciech Budzyński jest wykładowcą w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Ma bogate doświadczenie menedżerskie w kraju i za granicą, prowadzi szkolenia dla firm, a na dodatek jest autorem ponad 50 książek.
Nakładem wydawnictwa Poltext ukazały się dwie inne książki autorstwa dra Wojciecha Budzyńskiego: „Eksport w przedsiębiorstwie” oraz „Zakupy w przedsiębiorstwie”, które stanowią łącznie swoistą trylogię poświęconą niezbędnym umiejętnościom w zarządzaniu nowoczesnym przedsiębiorstwem jako całością czy poszczególnymi ważnymi jego funkcjami.