Roboty przenośne, a szczególnie roboty inżynieryjne, stanowią nad wyraz zróżnicowaną grupę bezzałogowych platform lądowych. Można je sklasyfikować na przykład według kryterium masy na: plecakowe, mobilne, lekkie, średnie, ciężkie i niezwykle ciężkie.
W zależności od masy mają one zróżnicowane konstrukcje oraz technologie napędu. Przede wszystkim wyposażane są w odpowiednie narzędzia i osprzęty, żeby mogły zastąpić ludzi w trakcie realizacji stanowczo niebezpiecznych misji.
Z tych względów dla sprawnej realizacji zadań wymagają: - wysokiej mobilności terenowej, zwrotności i manewrowości oraz zdolności do rozwijania sporych sił uciągu, naporu i udźwigu; - wysokiej stateczności statycznej i dynamicznej w trakcie pracy osprzętami i przemieszczania się po bezdrożach; - optymalnej kinematyki i pola pracy osprzętów oraz narzędzi przypasowanych do realizowanych zadań; - systemów teleoperacji zapewniających wysoką świadomość akcyjną i sytuacyjną i instynktowność sterowania.
sprawia to konieczność rozwiązywania licznych problemów konstrukcyjnych oraz rozwoju wielu technologii, które oddziałują na siebie i wzajemnie się uzupełniają. Badania w tym zakresie stanowią zatem istotnie atrakcyjny obszar wiedzy.