W niniejszym podręczniku akademickim autorzy zaprezentowali m.in. Wyniki swoich badań z zakresu wytrzymałości stykowej kół zębatych stworzonych ze stali węglowej wyższej jakości (C55) poddanych zróżnicowanym zabiegom powierzchniowego udoskonalania.
Wysiłek badawczy ukierunkowano na obserwacje pittingu, który ma istotny wpływ na wytrzymałość stykową kół zębatych, wskazując jednocześnie na mechanizm jego powstawania. Przedstawiono możliwość opisu rozwoju pęknięć zmęczeniowych z wykorzystaniem zależności z liniowej i nieliniowej mechaniki pękania oraz przykład uszkodzenia rzeczywistego koła zębatego po eksploatacji w pojeździe samochodowym i zalecane materiały i metody powierzchniowego poprawiania kół zębatych.
Podręcznik może służyć studentom i młodym pracownikom naukowym do poszerzenia wiedzy z zakresu trwałości stykowej kół zębatych, pittingu i mikropittingu w aspektach projektowania, wytwarzania i eksploatacji przekładni zębatych.