Rozdział 1 posiada specyficzne cechy profesjologii i ich analizę. Rozdział 2 zawiera najważniejsze informacje o pracy ludzkiej jako podstawowym warunku istnienia i mistrzowskiego rozwoju człowieka.
Rozdział 3 gromadzi podstawowe dane o mistrzowskiej pracy człowieka. W rozdziale 4 przedstawiłem teoretyczne podstawy profesjologii jako nowej nauki. Rozdział 5 zawiera wyszczególnione i opisane typy i metody naukowych badań, z znacznym wyróżnieniem typowych metod profesjologii.
W rozdziale 6 przedstawiłem opis warunków fachowego rozwoju na tle ogólnych zmian rozwojowych człowieka. W rozdziale 7 przedstawiłem cykl mistrzowskiego rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych. Rozdział 8 mieści opis wyników mistrzowskiego rozwoju.
Rozdział 9 poświęcony jest metodom stymulacji fachowego i postzawodowego rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych, niezwykle seniorów. Rozdział 10 posiada wyniki badań prozawodowych marzeń dzieci jako przykład twierdzenia, iż już dzieci wieku przedszkolnego mają swoją preorientację dotyczącą wyboru zawodów i pracy ludzkiej; postzawodową ogólną energiczność seniorów oraz intensywność twórczą.
Rozdział 11 to pomocniczy słownik profesjologiczny jako przykład wyznaczonych i zdefiniowanych wybranych terminów. Rozdział 12 jest potraktowany jako pomocniczy test ćwiczeniowy, przeznaczony głównie dla studentów pedagogiki i psychologii przygotowujących się do egzaminu z przedmiotu profesjologia.
Całość pracy zamyka bibliografia, w której zamieszczone są pozycje bezpośrednio i pośrednio związane z treścią nowej nauki oraz posłowie autorskie.