Postawy ekonomiczne w czasach niepewności to książka niezwykle ważna jednocześnie ze względu na problematykę, jak i podejście naukowe. Problematyka jest nie tylko aktualna – jak Polacy reagują na kryzys – ale także kluczowa dla zrozumienia obecnego stanu polskiej transformacji, a także stanu aktualnej świadomości społecznej w wymiarze gospodarczym i politycznym.
Podejście naukowe kontynuuje najlepsze tradycje „polskiej szkoły” socjologicznej, ukształtowanej poprzez „socjologię rozumiejącą” Floriana Znanieckiego i Stefana Ossowskiego, połączoną z wyrafinowaną metodologią ilościową wprowadzoną do polskiej socjologii poprzez Stefana Nowaka i jego studentów postaw społecznych.
charakteryzuje tę szkołę interpretacyjna wrażliwość przekraczająca behawioralne schematy, połączona z precyzyjną analizą statystyczną. Bez przesady można tę książkę zaliczyć do klasyków postępowej polskiej i światowej analizy socjologicznej.
Jedną z ważnych zalet książki jest dobór tematyki centralnej, kluczowy dla zrozumienia stanu polskiego społeczeństwa w dobie kryzysu. Podkreślić należy, ze książka nie jest bynajmniej ani apoteozą polskiej kultury ekonomicznej, ani pochwałą stanu polskiej gospodarki w warunkach kryzysu.
Obraz postaw i opinii Polaków jest obiektywny i wyważony. Książka stanowi podsumowanie najważniejszych subiektywnych aspektów polskiej transformacji w obliczu kryzysowych wyzwań. Prof. Dr Jan Pakulski Profesor Emeritus University of Tasmania Postawy ekonomiczne nieczęsto stają się przedmiotem rozważań teoretycznych i analiz empirycznych, opartych na reprezentatywnych badaniach socjologicznych.
Ekonomiści mają inne dane (statystyki urzędowe), na których chętniej pracują. Socjologowie postrzegają w głównej mierze kwestie gospodarcze jako zbyt niełatwe dla tzw. Przeciętnego badanego, a może i dla nich samych.
Książka Postawy ekonomiczne w czasach niepewności przełamuje tego typu rezerwę wobec problematyki postaw ekonomicznych i dlatego jest bardzo cenna. Drugą jej zaletą są łączne analizy wyników własnych badań, przeprowadzonych poprzez badaczy z Akademii Leona Koźmińskiego, oraz badań cudzych (w tym Centrum Badania Opinii Społecznej).
innowacyjne i pomysłowe analizy statystyczne nie stanowią przy tym sztuki dla sztuki, lecz służą zrozumieniu związków między kondycją polskiej gospodarki a ekonomiczną świadomością i wyobraźnią Polaków.
Trzecią zaletą książki jest usytuowanie analiz postaw ekonomicznych społeczeństwa polskiego w kontekście ostatniego kryzysu gospodarczego oraz – gdy to jest realne – w kontekście międzynarodowym i w dłuższej perspektywie czasowej.
dr hab. Mirosława Grabowska Profesor Uniwersytetu Warszawskiego Dyrektor Centrum Badania Opinii Społecznej