Tytuł dobór studiów. Rola preferencji kosztów i korzyści Autorzy Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska Język polski Wydawnictwo Scholar ISBN 978-83-7383-870-3 Rok wydania 2018 Warszawa liczba stron 248 Format pdf Spis treści Spis treści
Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska
Wprowadzenie 9
Gabriela Grotkowska
1. Ewolucja popytu na studia w Polsce 21
Gabriela Grotkowska, Tomasz Gajderowicz, Leszek Wincenciak
2. Źródła danych i metodologiczne podstawy badań 33
2.1. Źrodła informacji zastanych wykorzystanych w badaniach 33
2.1.1. Dane na temat wyborow edukacyjnych na poziomie
wyższym 34
2.1.2. Dane o nakładach prywatnych na kształcenie na poziomie
wyższym 41
2.1.3. Informacje do oszacowania kosztow alternatywnych kształcenia
na poziomie wyższym 44
2.2. Własne badanie terenowe 47
2.3. Podsumowanie 54
Tomasz Gajderowicz, Gabriela Grotkowska, Marek Giergiczny
3. Preferencje młodzieży dotyczące studiowania w świetle literatury
teoretycznej i empirycznej 57
3.1. Wprowadzenie 57
3.2. Preferencje młodzieży wobec usług edukacyjnych w ujęciu teoretycznym 58
3.3. Wybory Polakow dotyczące studiowania w świetle literatury empirycznej 74
3.4. Podsumowanie 78
Tomasz Gajderowicz, Gabriela Grotkowska, Marek Giergiczny, Jerzy Mycielski
4. Metody modelowania preferencji dotyczących studiów wyższych:
zastosowane podejście 81
4.1. Wprowadzenie 81
4.2. Modelowanie preferencji ujawnionych w rzeczywistych wyborach
kandydatow na studia 84
4.2.1. Kluczowe problemy w modelowaniu preferencji ujawnionych 84
4.2.2. Model wyboru studiow wyższych wykorzystany w badaniach
empirycznych 86
4.3. Modelowanie preferencji deklarowanych 99
4.3.1. Metoda wyboru warunkowego 100
4.3.2. Metody wyceny warunkowej 104
4.4. Podsumowanie 107
Tomasz Gajderowicz, Gabriela Grotkowska, Jerzy Mycielski
5. Preferencje ujawnione w rzeczywistych wyborach: model wyboru
kierunków studiów 109
5.1. Determinanty wyborow edukacyjnych w świetle informacji zastanych 109
5.2. Determinanty wyborow edukacyjnych w świetle specjalnego badania
terenowego 111
5.3. Podsumowanie 119
Tomasz Gajderowicz, Mikołaj Czajkowski, Marek Giergiczny
6. Preferencje deklarowane dotyczące studiów
w świetle wyników badania terenowego 123
6.1. Wprowadzenie 123
6.2. Bezpośrednio deklarowane preferencje 123
6.3. Preferencje dotyczące studiow wyższych na podstawie badań opartych
na hipotetycznych sytuacjach wyboru 134
6.4. Podsumowanie 148
Leszek Wincenciak
7. Wartość wykształcenia wyższego w Polsce 155
7.1. Wprowadzenie 155
7.2. Przegląd badań teoretycznych i empirycznych 156
7.3. Koszty ponoszone w związku ze studiowaniem 163
7.3.1. Koszty bezpośrednie 163
7.3.2. Koszty alternatywne 166
7.4. Wartość bieżąca netto oraz wewnętrzna stopa zwrotu z wykształcenia
wyższego – analiza przekrojowa 169
7.4.1. Założenia badawcze 169
7.4.2. Wartość wykształcenia wyższego i stopa zwrotu w populacji
ogołem 171
7.4.3. Wartość wykształcenia wyższego i stopa zwrotu według płci,
grup kierunkow kształcenia i rodzaju ukończonej szkoły
wyższej 173
7.5. Podsumowanie 182
Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska
8. Preferencje, korzyści i koszty studiowania 185
8.1. Przedmiot, założenia i metody prezentowanych badań 185
8.2. Rezultaty i ich implikacje 191
Bibliografia 201
Dodatek. Wyniki analizy determinant wyboru kierunku studiów
z użyciem danych zastanych 213
Badanie Ekonomicznej Aktywności Ludności 213
Diagnoza Społeczna 219
Bilans Kapitału Ludzkiego 221
Polski Generalny Sondaż Społeczny 223
Program „Pierwsza Praca" – Absolwent 224
Aneks statystyczny 227
Noty o autorach 241
Indeks nazwisk 243
Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska
Wprowadzenie 9
Gabriela Grotkowska
1. Ewolucja popytu na studia w Polsce 21
Gabriela Grotkowska, Tomasz Gajderowicz, Leszek Wincenciak
2. Źródła danych i metodologiczne podstawy badań 33
2.1. Źrodła informacji zastanych wykorzystanych w badaniach 33
2.1.1. Dane na temat wyborow edukacyjnych na poziomie
wyższym 34
2.1.2. Dane o nakładach prywatnych na kształcenie na poziomie
wyższym 41
2.1.3. Informacje do oszacowania kosztow alternatywnych kształcenia
na poziomie wyższym 44
2.2. Własne badanie terenowe 47
2.3. Podsumowanie 54
Tomasz Gajderowicz, Gabriela Grotkowska, Marek Giergiczny
3. Preferencje młodzieży dotyczące studiowania w świetle literatury
teoretycznej i empirycznej 57
3.1. Wprowadzenie 57
3.2. Preferencje młodzieży wobec usług edukacyjnych w ujęciu teoretycznym 58
3.3. Wybory Polakow dotyczące studiowania w świetle literatury empirycznej 74
3.4. Podsumowanie 78
Tomasz Gajderowicz, Gabriela Grotkowska, Marek Giergiczny, Jerzy Mycielski
4. Metody modelowania preferencji dotyczących studiów wyższych:
zastosowane podejście 81
4.1. Wprowadzenie 81
4.2. Modelowanie preferencji ujawnionych w rzeczywistych wyborach
kandydatow na studia 84
4.2.1. Kluczowe problemy w modelowaniu preferencji ujawnionych 84
4.2.2. Model wyboru studiow wyższych wykorzystany w badaniach
empirycznych 86
4.3. Modelowanie preferencji deklarowanych 99
4.3.1. Metoda wyboru warunkowego 100
4.3.2. Metody wyceny warunkowej 104
4.4. Podsumowanie 107
Tomasz Gajderowicz, Gabriela Grotkowska, Jerzy Mycielski
5. Preferencje ujawnione w rzeczywistych wyborach: model wyboru
kierunków studiów 109
5.1. Determinanty wyborow edukacyjnych w świetle informacji zastanych 109
5.2. Determinanty wyborow edukacyjnych w świetle specjalnego badania
terenowego 111
5.3. Podsumowanie 119
Tomasz Gajderowicz, Mikołaj Czajkowski, Marek Giergiczny
6. Preferencje deklarowane dotyczące studiów
w świetle wyników badania terenowego 123
6.1. Wprowadzenie 123
6.2. Bezpośrednio deklarowane preferencje 123
6.3. Preferencje dotyczące studiow wyższych na podstawie badań opartych
na hipotetycznych sytuacjach wyboru 134
6.4. Podsumowanie 148
Leszek Wincenciak
7. Wartość wykształcenia wyższego w Polsce 155
7.1. Wprowadzenie 155
7.2. Przegląd badań teoretycznych i empirycznych 156
7.3. Koszty ponoszone w związku ze studiowaniem 163
7.3.1. Koszty bezpośrednie 163
7.3.2. Koszty alternatywne 166
7.4. Wartość bieżąca netto oraz wewnętrzna stopa zwrotu z wykształcenia
wyższego – analiza przekrojowa 169
7.4.1. Założenia badawcze 169
7.4.2. Wartość wykształcenia wyższego i stopa zwrotu w populacji
ogołem 171
7.4.3. Wartość wykształcenia wyższego i stopa zwrotu według płci,
grup kierunkow kształcenia i rodzaju ukończonej szkoły
wyższej 173
7.5. Podsumowanie 182
Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska
8. Preferencje, korzyści i koszty studiowania 185
8.1. Przedmiot, założenia i metody prezentowanych badań 185
8.2. Rezultaty i ich implikacje 191
Bibliografia 201
Dodatek. Wyniki analizy determinant wyboru kierunku studiów
z użyciem danych zastanych 213
Badanie Ekonomicznej Aktywności Ludności 213
Diagnoza Społeczna 219
Bilans Kapitału Ludzkiego 221
Polski Generalny Sondaż Społeczny 223
Program „Pierwsza Praca" – Absolwent 224
Aneks statystyczny 227
Noty o autorach 241
Indeks nazwisk 243