Praca jest o dwóch funkcjach szkolnictwa w służbie Policji, a także Straży Granicznej - założonej, wynikającej z analizy dokumentów prawnych i planów dydaktycznych danych ośrodków prowadzących szkolenie i doskonalenie zawodowe policjantów oraz funkcjonariuszy Straży Granicznej i funkcji rzeczywistej.
Ta realizuje się w praktyce. Ową praktykę stanowią równocześnie podejmowane działania dydaktyczne, produktywność uczenia się słuchaczy, interakcje pomiędzy osobami prowadzącymi zajęcia dydaktyczne a słuchaczami, wyniki kontroli uprawnionych organów wewnętrznych jak i zewnętrznych, czy też efekty ewaluacji lub badań empirycznych, jak w sytuacji omawianej publikacji.
Praca ma generalnie charakter pedagogiczny. Autorzy nanoszą swoistą nakładkę specyfiki szkoleń [podstawowych i profesjonalizacji zawodowej na bogatą warstwę teorii pedagogicznych. Konkludując, praca jest atrakcyjnym kompendium wiedzy o założonej i rzeczywistej funkcji przygotowywania kadr do służby w formacji Policji i w nieco zredukowanej formie także w Służbie Granicznej.
Została napisana zgodnie z regułami obowiązującymi w naukach społecznych.