Niniejsza praca poświęcona została zbadaniu stopnia rozwoju umiejętności rozpoznawania wyrazów w języku angielskim poprzez polskich uczniów pierwszej klasy szkoły podstawowej. Szczególnej analizie poddano zmiany dotyczące następujących aspektów prowadzących do płynnego rozpoznawania słów: (1) znajomość nazw liter alfabetu angielskiego, a także relacji litera-głoska, (2) odczytywanie wyrazów metodą całościową (ang.
sight word reading), (3) odczytywanie wyrazów za pomocą syntezy głosek (ang. Phonemic decoding),, a także (4) odczytywanie wyrazów w kontekście. Ponadto obserwowano zmiany w stopniu rozumienia zdań, a także znajomości słownictwa.
Badanie miało charakter ilościowo-jakościowy. Jako badanie podłużne i studium wielu przypadków umożliwiło ono wnikliwą obserwację i ocenę rozwoju poszczególnych komponentów sprawności czytania na przestrzeni sześciu miesięcy u sześciorga uczniów biorących udział w kursie językowym kładącym szczególny nacisk na rozwijanie umiejętności czytania.
„Autorka podjęła się badania trudnej problematyki, jaką jest kształcenie umiejętności czytania w języku obcym na jej wczesnym etapie. Istnieje bowiem pilna potrzeba rozwijania tej skuteczności w polskich warunkach szkolnych, niezwykle w odniesieniu do najpopularniejszego języka obcego, jakim jest aktualnie angielski, na fachowych, naukowo ugruntowanych, a nie instynktownych podstawach".
prof. Dr hab. Maria Dakowska Uniwersytet Warszawski „Monografia ta jest ważną pozycją glottodydaktyczną, stanowi istotny wkład w aktualny stan wiedzy nt. Nauczania czytania w języku obcym na początkowych etapach.
Będzie cennym źródłem jednocześnie dla edukatorów, jak i badaczy, chcących zająć się tym tematem. Monografia ta powinna być dodatkowo spopularyzowana na rynku globalnym, gdyż nauczanie j. Angielskiego jako globalnego, obejmujące proces czytania, stanowi odmienne wyzwanie dla uczniów i nauczycieli różnych języków rodzimych (nie tylko opartych na alfabecie łacińskim), co stanowi aktualny kierunek w badaniach nad wczesnym nauczaniem języków obcych dzieci".
dr hab. Prof. UP Joanna Rokita-Jaśkow Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie