W publikacji przedstawiono blisko trzysta schematów przebiegu gier i zabaw towarzyskich, które pojawiły się w polskojęzycznych publikacjach z lat 1821–1939. Używano je niegdyś w trakcie spotkań towarzyskich, a także zajęć świetlicowych.
Choć niemało z opisanych matryc przebiegu gier i zabaw ma szczególne walory dydaktyczne i wychowawcze, to nie pojawiają się one we współczesnych publikacjach. Dzięki przeprowadzonym badaniom wobec tego będzie można wzbogacić współczesną praktykę pedagogiczną.
W podsumowaniu badań odniesiono się do zróżnicowania: sposobów rozstrzygania gier i zabaw, ich tematyki, charakteru pojawiających się w nich wysiłków intelektualnych, sposobów stawiania pytań, zależności przyczynowo-skutkowych, form oszacowywania i liczenia, wzajemnych relacji uczestników, form komunikowania się, aktywizowania zmysłów, inspirowania uczestników do powstrzymywania się od działania, zróżnicowania przyborów i sposobów ich wykorzystywania i poszukiwania, form ułatwiania dłoni, sposobów gromadzenia uczestników oraz kontrowersyjnych treści gier i zabaw.