Zgodnie z tytułem pracy przedstawiono w niej ustrojowe aspekty funkcjonowania samorządu terytorialnego na terenach II Rzeczypospolitej od odzyskania niepodległości do 1939 r., mając na uwadze przesłanki natury politycznej i prawnej.
Analiza tytułowego problemu służyć ma potwierdzeniu albo zaprzeczeniu tezy, że samorząd terytorialny zajmował zasadnicze miejsce w ustroju II Rzeczypospolitej, wszystkie ugrupowania polityczne i społeczne traktowały prace nad jego kształtem jako widoczny wkład w funkcjonowanie państwa i przyczyniały się do realizacji szeregu konstytucyjnych wolności i praw obywatelskich.
„Jeszcze Polska nie odzyskała formalnie niepodległości w 1918 r., a już przystąpiono do budowy struktur odrodzonego państwa. Obok innych, niezwykle dużą wagę przywiązywano do unifikacji zastanego i stworzenia rodzimego systemu prawnego, w tym regulacji umożliwiających funkcjonowanie samorządu terytorialnego, któremu od zarania przypisywano widoczne znaczenie.
Niestety, mimo intensywnych prac, mimo powołania komisji kodyfikacyjnej i innych gremiów prawotwórczych, bardzo długo czerpano z przepisów zaborców, zmieniając jedynie niektóre z ich zapisów, zupełnie nieprzystających do nowej rzeczywistości.
Prace nad rodzimą regulacją tej sfery życia społeczno-politycznego zwieńczono w 1932 r., uchwalając ustawę o częściowej zmianie ustroju samorządu terytorialnego, która weszła w życie w 1933 r. Należy jednak podkreślić, że owo zwieńczenie nie było całkowite, bowiem zmiana ustroju samorządu terytorialnego była (co odzwierciedlono w tytule aktu) „częściowa".
Poza jej oddziaływaniem pozostał np. Szczebel wojewódzki. Zarówno w przepisach odziedziczonych po zaborcach, jak i wykonanych w niepodległej Polsce zmaterializowano przekonanie, że istota samorządu sprowadza się do wypełniania części zadań administracji publicznej.
w sytuacji samorządu terytorialnego rzecz dotyczyła mieszkańców miejscowości (wsi i miast), powiatów i województw. Dysputy natury politycznej i prawnej sprowadzały się w zasadzie do poszukiwań odpowiedzi na pytania: Jak obfita jest to część? Gdzie przebiega granica pomiędzy kompetencjami państwa i samorządu? Na ile samorząd może pozostać samorządny? Zgodnie z tytułem pracy przedstawiono w niej ustrojowe aspekty funkcjonowania samorządu terytorialnego na terenach II Rzeczypospolitej od odzyskania niepodległości do 1939 r., posiadając na uwadze przesłanki natury politycznej i prawnej.
Analiza tytułowego problemu służyć ma potwierdzeniu lub zaprzeczeniu tezy, iż samorząd terytorialny zajmował stanowcze miejsce w ustroju II Rzeczypospolitej, wszystkie ugrupowania polityczne i społeczne traktowały prace nad jego kształtem jako istotny wkład w funkcjonowanie państwa i przyczyniały się do realizacji szeregu konstytucyjnych wolności i praw obywatelskich.
(…) Zgodnie z tytułem pracy przedstawiono w niej ustrojowe aspekty funkcjonowania samorządu terytorialnego na terenach II Rzeczypospolitej od odzyskania niepodległości do 1939 r., posiadając na uwadze przesłanki natury politycznej i prawnej.
Analiza tytułowego problemu służyć ma potwierdzeniu albo zaprzeczeniu tezy, iż samorząd terytorialny zajmował zasadnicze miejsce w ustroju II Rzeczypospolitej, wszystkie ugrupowania polityczne i społeczne traktowały prace nad jego kształtem jako widoczny wkład w funkcjonowanie państwa i przyczyniały się do realizacji szeregu konstytucyjnych wolności i praw obywatelskich.
W wieńczącym pracę zakończeniu autor pomieścił podsumowanie badań. Po nim zamieszczono wykaz aktów normatywnych sankcjonujących funkcjonowanie samorządu terytorialnego w II Rzeczypospolitej i obfity dobór literatury związanej z omawianym zagadnieniem." (ze wstępu)