Problematyka progresywności przedsiębiorstw, a także jej uwarunkowań od kilkudziesięciu lat jest obszarem zainteresowań wielu teoretyków i badaczy, zarówno w literaturze polskiej, jak i zagranicznej. Przedmiotem szczególnych dociekań naukowych w tym zakresie stała się ostatnio tematyka otwartych innowacji, o czym świadczy stale i dynamicznie rosnąca liczba publikacji dotyczących tego zjawiska.
Zagadnienia uwarunkowań innowacyjności i determinant użytkowania koncepcji otwartych innowacji należą jednak do kwestii szczególnie złożonych i nadal niewystarczająco zbadanych, zwłaszcza w kontekście przedsiębiorstw przemysłu spożywczego funkcjonujących na polskim rynku, dlatego problematykę tę podjęto w tym opracowaniu.
Głównym celem pracy jest identyfikacja wewnętrznych uwarunkowań progresywności, odnoszących się do posiadanych zasobów i dynamicznych zdolności oraz określenie czynników determinujących skłonność badanych przedsiębiorstw do realizowania procesów otwartych innowacji.
Celowi nadrzędnemu przyporządkowane są też cele szczegółowe, w tym cele teoretyczne: przegląd literatury przedmiotu w kierunku identyfikacji uwarunkowań progresywności i czynników determinujących skłonność przedsiębiorstw do wdrażania otwartych innowacji, a także opracowanie modelu badawczego; cele metodologiczne: skonstruowanie narzędzi badawczych do badań ilościowych i jakościowych, a także pomiar uwarunkowań progresywności i uwarunkowań wykonywania procesów otwartych innowacji w oparciu o opracowane kwestionariusze badawcze i cel poręczny: przedstawienie rekomendacji dla kadry zarządzającej, dotyczących możliwości i sposobów zwiększania skuteczności i produktywności wykonywanej działalności innowacyjnej.