Praca mieści, prócz rozważań teoretycznych poświęconych zwykle ogólnej charakterystyce dochodów nieujawnionych, w dodatku użyteczną analizę i ocenę obowiązujących w Polsce zasad ich opodatkowania. Omówiono poszczególne atrybuty zmienne konstrukcji podatku od dochodów nieujawnionych i wybrane problemy z zakresu innowacyjnania w przedmiocie wymiaru tej daniny.
Autor ukazał relacje między opodatkowaniem dochodów nieujawnionych, a obliczeniem dochodu w drodze oszacowania, podziwm administracyjnym, a także ryczałtowym rozmiarem podatku. Zwrócił uwagę na sankcyjny charakter omawianej instytucji wskazując równocześnie mankamenty obowiązujących przepisów w zakresie opodatkowania dochodów nieujawnionych, w efekcie wnioskując, że sankcja wynikająca z art. 20 ust. 3 i art. 30 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie odpowiada standardom, jakie muszą spełniać przepisy represyjne. Omówił pokaźne problemy związane z odpowiedzialnością karną skarbową w sytuacji zbiegu z restrykcyjnym opodatkowaniem dochodów nieujawnionych. Zaprezentował w dodatku usytuowanie tytułowej instytucji w systemie podatkowym. Przedstawił także możliwość wykorzystania konstrukcji opodatkowania dochodów nieujawnionych w walce z procederem prania "brudnych pieniędzy".
Autor ukazał relacje między opodatkowaniem dochodów nieujawnionych, a obliczeniem dochodu w drodze oszacowania, podziwm administracyjnym, a także ryczałtowym rozmiarem podatku. Zwrócił uwagę na sankcyjny charakter omawianej instytucji wskazując równocześnie mankamenty obowiązujących przepisów w zakresie opodatkowania dochodów nieujawnionych, w efekcie wnioskując, że sankcja wynikająca z art. 20 ust. 3 i art. 30 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie odpowiada standardom, jakie muszą spełniać przepisy represyjne. Omówił pokaźne problemy związane z odpowiedzialnością karną skarbową w sytuacji zbiegu z restrykcyjnym opodatkowaniem dochodów nieujawnionych. Zaprezentował w dodatku usytuowanie tytułowej instytucji w systemie podatkowym. Przedstawił także możliwość wykorzystania konstrukcji opodatkowania dochodów nieujawnionych w walce z procederem prania "brudnych pieniędzy".