1. Według pragnień tych, którym oświata ma służyć | str. 17
2. Wartość dodana | str. 23
3. Nauczyciel – zawód czy powołanie? | str. 29
4. Nabywanie szkół. W końcu publiczne czy niepubliczne? | str. 33
5. Korporacja – „siłą napędową” oświaty | str. 39
6. Zarządzanie szkołami w sieci | str. 43
7. Rozrost a rozwój szkoły | str. 47
8. Wartość „spółki” podmiotów szkoły (kontrartykuł) | str. 51
9. Zasoby ludzkie jako strategiczny kapitał w szkole | str. 55
10. Wyniki kształcenia i wychowania a planowanie i wydatkowanie środków budżetowych | str. 59
11. Planowanie – inaczej | str. 65
12. TQM a „szkoła jakości” | str. 69
13. Jakość warunków pracy i nauki | str. 75
14. Odrodzenie czy sanacja wychowania? | str. 79
15. Dzielenie się władzą | str. 83
16. Korupcja niematerialna w oświacie | str. 85
17. Ujarzmienie stresu w szkole | str. 89
18. Zbyt rozbudowana łączność... | str. 93
19. Porozumiewanie się z przełożonymi – czyli ciągłe negocjacje | str. 95
20. Język uczniowski a język nauczycielski | str. 99
21. Komputer w pracy dyrektora – menedżera szkoły | str. 103
22. Dezinformacja w edukacji | str. 107
23. Zarządzanie przy pomocy modeli matematycznych | str. 111
24. Doradcy kadr kierowniczych | str. 115
25. Zarządzanie a przywództwo | str. 119
26. Bodźce motywacyjne w oświacie | str. 125
27. Różnorodność problemów szkolnych | str. 131
28. Prawo jako narzędzie zarządzania | str. 135
29. Zmienność prawa oświatowego | str. 143
30. Sposoby podchodzenia do problemów | str. 147
31. Panowanie zadań i podejmowanie decyzji | str. 151
32. Wychodzenie poza ramy | str. 157
33. Obrona przed nowymi pomysłami | str. 161
34. Rzecz oczywista | str. 165
35. Obiektywność – cel czy mechanizm działania? | str. 167
36. Nieomylność: wartość czy strategia? | str. 171
37. Kompromis czy konsensus? | str. 175
38. Kto jest irracjonalny? | str. 179
39. Czy szkole potrzebna jest reklama? | str. 183
40. Zarządzanie integracyjne czy integrujące? | str. 187
41. Estetyka pracy w szkole | str. 191
42. Przyjaźń w pracy menedżera | str. 197
43. Szacunek | str. 203
44. Refleksyjność i krytyczne myślenie | str. 207
45. Rozumienie, czyli co, jak i dlaczego? | str. 213
46. Edukacja kadr kierowniczych | str. 217
47. Rola biznesu w edukacji | str. 223
48. Prognozowanie i planowanie przyszłości edukacyjnej | str. 229
49. Bariery postępu pedagogicznego | str. 233
50. „Planowanie wstecz” ponownie... | str. 237
51. Teamwork w szkole | str. 241
52. Partnerstwo joint venture w oświacie | str. 245
53. Zdolność reagowania | str. 249
54. Partycypacja pracownicza i „łańcuch przywództwa” | str. 251
55. Planowanie ciągłe... | str. 257
56. Obszary kontroli w oświacie | str. 261
57. Rola ewaluacji w rozwoju szkoły | str. 265
Literatura | str. 269