Wprowadzenie | str. 11
Rozdział I
Prowadzenie działalności gospodarczej na rynku aptek ogólnodostępnych – standardy konstytucyjne | str. 17
Wolność działalności gospodarczej i materialne przesłanki dopuszczalności jej ograniczeń w Konstytucji RP | str. 17
Zasady dobrej legislacji w sferze ustawowej konkretyzacji konstytucyjnej gwarancji wolności działalności gospodarczej | str. 25
2.1. Zasada proporcjonalności ingerencji w sferę wolności działalności gospodarczej | str. 25
2.2. Zasada zaufania obywatela do państwa | str. 28
2.3. Zasada określoności prawa | str. 29
Apteki – ewolucja systemowa definiowania specyfiki prawnych mechanizmów reglamentacji swobody działalności gospodarczej | str. 38
3.1. Transformacja modelu funkcjonowania aptek | str. 38
3.2. Praktyka interpretacji regulacji prawnych dotyczących aptek w orzecznictwie sądów administracyjnych w okresie 1992–2002 | str. 47
3.3. Uchwalenie ustawy – Prawo farmaceutyczne z 2001 r. | str. 54
Rozdział II
Zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej | str. 57
Zezwolenie na prowadzenie apteki jako forma reglamentowania działalności gospodarczej na rynku aptecznym | str. 57
Katalog przesłanek pozytywnych i negatywnych udzielenia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej | str. 60
Podmioty uprawnione do uzyskania zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej | str. 66
Franczyza jako forma organizacyjno-prawna prowadzenia działalności gospodarczej na rynku aptecznym | str. 86
4.1. Istota umowy franczyzy | str. 86
4.2. Umowa franczyzy na rynku aptecznym | str. 93
Rękojmia należytego prowadzenia apteki ogólnodostępnej w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo farmaceutyczne | str. 105
5.1. Wymóg posiadania rękojmi należytego prowadzenia apteki poprzez podmiot prowadzący aptekę | str. 105
5.2. Wymóg posiadania rękojmi należytego prowadzenia apteki poprzez jej kierownika – opinia organów samorządu aptekarskiego | str. 111
Postanowienia „antykoncentracyjne” w ustawie – Prawo farmaceutyczne | str. 126
6.1. Wprowadzenie i ewolucja kształtu przepisu „antykoncentracyjnego” w ustawie – Prawo farmaceutyczne | str. 127
6.2. Konstytucyjność ograniczeń „antykoncentracyjnych” w ustawie – Prawo farmaceutyczne | str. 132
Rozdział III
Cofnięcie zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej | str. 143
Przesłanki cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej – wprowadzenie | str. 143
Przesłanki obligatoryjnego cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej | str. 147
2.1. Niespełnienie warunków określonych przepisami prawa, wymaganych do realizowania działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu | str. 147
2.2. Nieusunięcie w wyznaczonym poprzez organ zezwalający terminie stanu faktycznego albo prawnego niezgodnego z przepisami prawa regulującymi działalność gospodarczą objętą zezwoleniem | str. 158
2.3. Przesłanki obligatoryjnego cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej z art. 103 u.p.f. | str. 162
Wybrane przesłanki fakultatywnego cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej | str. 173
3.1. Uniemożliwienie albo utrudnienie wykonywania czynności urzędowych poprzez Inspekcję Farmaceutyczną lub Narodowy Fundusz Zdrowia | str. 173
3.2. Sankcja fakultatywnego cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej z uwagi na naruszenie samodzielności farmaceuty | str. 175
3.2.1. Pojęcie samodzielności zawodowej farmaceuty w nowej ustawie o zawodzie farmaceuty – wprowadzenie | str. 175
3.2.2. Przesłanka „uporczywości” naruszenia samodzielności zawodowej farmaceuty przez podmiot prowadzący aptekę w pracach nad projektem ustawy | str. 177
Dopuszczalność cofania zezwoleń na prowadzenie apteki ogólnodostępnej na skutek czego naruszenia ograniczeń „antykoncentracyjnych” – problem konstytucyjności praktyki użytkowania i wykładni art. 99 ust. 3 u.p.f. | str. 188
Rozdział IV
Zakaz reklamy aptek ogólnodostępnych | str. 219
Wolność prowadzenia działalności gospodarczej a reklama | str. 219
Ewolucja rozwiązań ustawowych definiujących zasady i zakres prowadzenia reklamy przez apteki | str. 226
Praktyka identyfikacji reklamy i działań marketingowych (danych o ich działalności) podejmowanych poprzez apteki do czasu wprowadzenia generalnego ich zakazu w 2011 roku | str. 237
Analiza obowiązujących rozwiązań ustawowych | str. 252
4.1. Wprowadzenie | str. 252
4.2. Systemowe przesłanki wprowadzenia zakazu reklamy oraz ewolucji przepisów reglamentujących | str. 256
4.3. Relacja pojęć zawartych w ustawie – Prawo farmaceutyczne | str. 266
4.4. Standardy unijne a prawo do reklamy | str. 277
Analiza szczegółowa art. 94a ust. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne z perspektywy standardów konstytucyjnych | str. 285
5.1. Analiza respektowania konstytucyjnych zasad korzystnej legislacji | str. 285
5.2. Analiza zgodności z konstytucyjnymi wolnościami i prawami | str. 300
5.2.1. Wolność prowadzenia działalności gospodarczej, a także wolność pozyskiwania i rozpowszechniania danych | str. 300
5.2.2. Kwestia poszanowania wolności i praw konsumenta oraz praw pacjenta | str. 311
Wnioski | str. 322
Zakończenie | str. 325
Bibliografia | str. 335