Tytuł Empatia pracowników medycznych Autor Ewa Wilczek-Rużyczka Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-8107-521-3 seria Poradniki ABC Zdrowie Rok wydania 2017 liczba stron 144 Format pdf Spis treści WSTĘP | str. 9
ROZDZIAŁ 1
POJĘCIE EMPATII W ŚWIETLE przeróżnYCH KONCEPCJI | str. 11
1.1. Geneza empatii | str. 12
1.2. Psychologiczne poglądy dotyczące empatii | str. 16
1.3. Mechanizm rozwoju empatii | str. 26
ROZDZIAŁ 2
EMPATYCZNY MÓZG | str. 35
ROZDZIAŁ 3
EMPATIA W KOMUNIKOWANIU SIĘ | str. 45
ROZDZIAŁ 4
MODEL EMPATYCZNEJ KOMUNIKACJI LEKARZ - PIELĘGNIARKA - PACJENT | str. 51
4.1. Komunikacyjny proces empatycznego rozumienia | str. 52
4.2. Mechanizm empatycznego komunikowania się | str. 53
4.3. Obserwacyjny proces empatycznego rozumienia | str. 55
4.4. Empatyczne dostrojenie, wyznaczane poprzez cel, mentalizację i poczucie bezpieczeństwa | str. 56
4.5. Skala Interpersonalnego Rozumienia | str. 61
4.6. Model komunikowania prospołecznego dopasowany do roli zawodowej lekarza, pielęgniarki. Kwestionariusz samooceny stylu komunikowania się z pacjentem | str. 62
ROZDZIAŁ 5
EMPATIA W POMAGANIU | str. 66
ROZDZIAŁ 6
WPŁYW EMPATII NA HUMANIZACJĘ procesu OPIEKI MEDYCZNEJ | str. 76
ROZDZIAŁ 7
zapobiegaNIE WYPALENIU ZAWODOWEMU A EMPATIA | str. 80
7.1. Syndrom wypalenia zawodowego a empatia | str. 80
7.2. Jednostkowe strategie radzenia sobie z wypaleniem zawodowym | str. 86
7.3. Konstruktywne i destruktywne style zarządzania | str. 88
7.4. Mindfulness | str. 92
7.5. Interwencje przeciwko wypaleniu zawodowemu | str. 97
ROZDZIAŁ 8
KSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI EMPATYCZNYCH U STUDENTÓW I PROFESJONALISTÓW ZAWODÓW MEDYCZNYCH | str. 99
ROZDZIAŁ 9
ROZWIJANIE EMPATII METODĄ TRENINGOWĄ | str. 103
9.1. Trening umiejętności komunikacji | str. 104
9.2. Trening umiejętności redukcji stresu | str. 109
9.3. Trening empatii | str. 113
ROZDZIAŁ 10
METODY POMIARU EMPATII | str. 118
10.1. Metody pomiaru empatii oparte na samoocenie | str. 119
10.2. Metody pomiaru empatii oparte na ocenie osoby doświadczającej empatii | str. 122
10.3. Ocena empatii poprzez obserwatora, przy użyciu standardowego kwestionariusza albo według ściśle określonych kryteriów | str. 123
ZAKOŃCZENIE | str. 125
BIBLIOGRAFIA | str. 127
ROZDZIAŁ 1
POJĘCIE EMPATII W ŚWIETLE przeróżnYCH KONCEPCJI | str. 11
1.1. Geneza empatii | str. 12
1.2. Psychologiczne poglądy dotyczące empatii | str. 16
1.3. Mechanizm rozwoju empatii | str. 26
ROZDZIAŁ 2
EMPATYCZNY MÓZG | str. 35
ROZDZIAŁ 3
EMPATIA W KOMUNIKOWANIU SIĘ | str. 45
ROZDZIAŁ 4
MODEL EMPATYCZNEJ KOMUNIKACJI LEKARZ - PIELĘGNIARKA - PACJENT | str. 51
4.1. Komunikacyjny proces empatycznego rozumienia | str. 52
4.2. Mechanizm empatycznego komunikowania się | str. 53
4.3. Obserwacyjny proces empatycznego rozumienia | str. 55
4.4. Empatyczne dostrojenie, wyznaczane poprzez cel, mentalizację i poczucie bezpieczeństwa | str. 56
4.5. Skala Interpersonalnego Rozumienia | str. 61
4.6. Model komunikowania prospołecznego dopasowany do roli zawodowej lekarza, pielęgniarki. Kwestionariusz samooceny stylu komunikowania się z pacjentem | str. 62
ROZDZIAŁ 5
EMPATIA W POMAGANIU | str. 66
ROZDZIAŁ 6
WPŁYW EMPATII NA HUMANIZACJĘ procesu OPIEKI MEDYCZNEJ | str. 76
ROZDZIAŁ 7
zapobiegaNIE WYPALENIU ZAWODOWEMU A EMPATIA | str. 80
7.1. Syndrom wypalenia zawodowego a empatia | str. 80
7.2. Jednostkowe strategie radzenia sobie z wypaleniem zawodowym | str. 86
7.3. Konstruktywne i destruktywne style zarządzania | str. 88
7.4. Mindfulness | str. 92
7.5. Interwencje przeciwko wypaleniu zawodowemu | str. 97
ROZDZIAŁ 8
KSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI EMPATYCZNYCH U STUDENTÓW I PROFESJONALISTÓW ZAWODÓW MEDYCZNYCH | str. 99
ROZDZIAŁ 9
ROZWIJANIE EMPATII METODĄ TRENINGOWĄ | str. 103
9.1. Trening umiejętności komunikacji | str. 104
9.2. Trening umiejętności redukcji stresu | str. 109
9.3. Trening empatii | str. 113
ROZDZIAŁ 10
METODY POMIARU EMPATII | str. 118
10.1. Metody pomiaru empatii oparte na samoocenie | str. 119
10.2. Metody pomiaru empatii oparte na ocenie osoby doświadczającej empatii | str. 122
10.3. Ocena empatii poprzez obserwatora, przy użyciu standardowego kwestionariusza albo według ściśle określonych kryteriów | str. 123
ZAKOŃCZENIE | str. 125
BIBLIOGRAFIA | str. 127