Rozdział pierwszy
Pojęcie fakultatywności działania organu administracji publicznej
1. Uwagi wprowadzające – działanie organu administracji publicznej
2. Obowiązek działania w prawie administracyjnym
2.1 Obowiązek działania wynikający z bezwzględnego wiązania norm prawa administracyjnego
2.2 Obowiązki działania wynikające z treści norm prawa administracyjnego
2.2.1 Obowiązek działania wynikający z zadań administracyjnych
2.2.2 Obowiązek działania wynikający z zasad prawnych
2.2.3 Szczegółowy obowiązek działania
2.3 Pojęcie obowiązkowości działania a pojęcie obligatoryjności działania
3. Obowiązek czynienia wykorzystania z kompetencji
3.1 Obowiązek czynienia wykorzystania z kompetencji w teorii prawa
3.2 Obowiązek czynienia korzystania z kompetencji w prawie administracyjnym
3.3 Obowiązek czynienia korzystania z kompetencji w sensie właściwym i niewłaściwym
3.4 Koncepcja obowiązku realizacji kompetencji E. Bojanowskiego
4. Fakultatywność działania
4.1 Pojęcie fakultatywności działania
4.2 Pojęcie fakultatywności działania a pojęcie obligatoryjności działania
4.3 Fakultatywność działania a kompetencja organu administracji publicznej
4.4 Faza statyczna i faza dynamiczna procesu administrowania
4.5 Fakultatywność działania a działania fakultatywne administracji publicznej
4.6 Fakultatywność działania jako zdeterminowana sytuacja wyboru
4.6.1 Sytuacja wyboru
4.6.2 Zdeterminowanie wyboru
4.7 Złożona fakultatywność działania
4.7.1 Złożona fakultatywność działania a wybór pomiędzy formami działania
4.7.2 Złożona fakultatywność działania – relacje między wariantami wyboru
4.7.3 Pozór złożonej fakultatywności działania
4.7.3.1 Koincydencja kompetencji
4.7.3.2 Rozłączność kompetencji
5. Koncepcja fakultatywności autorstwa W. Jakimowicza
6. Podsumowanie
Rozdział drugi
Odgraniczenie pojęcia fakultatywności od innych
pojęć – narzędzi nauki prawa administracyjnego
1. Uwagi wprowadzające – cel i założenia odgraniczenia pojęcia fakultatywności działania
2. Podziw administracyjne
2.1 Wczesne koncepcje uznania administracyjnego
2.1.1 Pojęcie swobodnego uznania w ujęciu W.S. Wachholza
2.1.2 Pojęcie „swobodnego uznania” w ujęciu M. Zimmermanna
2.1.3 podziw administracyjne w poglądach T. Bigo
2.1.4 stanowcze założenia pojęcia uznania administracyjnego na tle jego wczesnych koncepcji
2.2 podziw administracyjne we współczesnej doktrynie prawa administracyjnego
2.2.1 Koncepcje przewidujące duże ujęcie uznania administracyjnego
2.2.2 Koncepcje przewidujące wąskie ujęcie uznania administracyjnego
2.2.3 Negacja uznania administracyjnego – koncepcja W. Dawidowicza
2.3 Ocena i dobór koncepcji uznania administracyjnego
2.4 podziw administracyjne a fakultatywność działania i działania fakultatywne
2.4.1 Etap jurysdykcji administracyjnej
2.4.2 Prawo procesowe i materialne
2.4.3 Stosunek do kompetencji administracyjnej
2.4.4 Obszar występowania uznania administracyjnego i fakultatywności działania
2.4.5 Działanie a ocena stanu rzeczy
2.4.6 Zdeterminowanie wyboru
3. Dyskrecjonalność administracyjna
3.1 Dyskrecjonalność administracyjna jako pojęcie o charakterze zbiorczym
3.2 Dyskrecjonalność we współczesnej nauce prawa administracyjnego
3.3 Dyskrecjonalność administracyjna – próba syntezy
3.4 Dyskrecjonalność a fakultatywność działania i działania fakultatywne
3.4.1 Fakultatywność działania w kontekście szerokiego ujęcia dyskrecjonalności administracyjnej
3.4.2 Fakultatywność działania a dyskrecjonalność w działaniu i kompetencja administracyjna
3.4.3 Fakultatywność działania a dyskrecjonalność w ocenianiu
3.4.4 Dyskrecjonalność w działaniu a fakultatywne działania administracji publicznej
3.4.5 Fakultatywność działania a czas podjęcia działania
4. Milczenie i bezczynność
4.1 Porównywalność kategorii pojęciowych
4.2 Milczenie, czy bezczynność – kwestie terminologiczne
4.3 Bezczynność w prawie administracyjnym
4.3.1 Bezczynność w ujęciu prawno - obiektywistycznym
4.3.2 Bezczynność jako budowa części ogólnej nauki prawa administracyjnego
4.4 Milczenie w prawie administracyjnym
4.4.1 Kryterium odgraniczenia milczenia od bezczynności
4.4.2 Sposób wywołania skutku prawnego milczenia organu administracji publicznej – milczenie organu a działanie organu
4.5 Milczenie i bezczynność a powstrzymanie się od działania fakultatywnego
4.5.1 Obowiązek szczegółowy i obowiązek czynienia wykorzystania z kompetencji
4.5.2 Zgodność z prawem
4.5.3 Faza statyczna cyklu administrowania
4.5.4 Upływ czasu
4.5.5 Skutek prawny
5. Podsumowanie
Rozdział trzeci
Fakultatywne działania administracji publicznej
w porządku pozytywnego prawa administracyjnego
1. Uwagi wprowadzające
2. Działania fakultatywne w obszarze jurysdykcyjnym
2.1 Działanie jurysdykcyjne organu i poszczególne akty i czynności podejmowane w nowoczesnaniu administracyjnym jurysdykcyjnym
2.2 Fakultatywność działania jurysdykcyjnego a tryb wszczęcia innowacyjnania administracyjnego jurysdykcyjnego
2.2.1 Materialnoprawne podłoże trybu wszczęcia postępowania
2.2.2 Fakultatywność działania jurysdykcyjnego a wszczęcie innowacyjnania z urzędu
2.2.3 Fakultatywność działania jurysdykcyjnego a żądanie wszczęcia postępowania administracyjnego jurysdykcyjnego
2.3 Procesowy nakaz rozstrzygnięcia w postępowaniu administracyjnym jurysdykcyjnym a obligatoryjność działania
2.3.1 Wnioski
2.4 Pozytywnoprawna regulacja fakultatywnych działań (aktów) jurysdykcyjnych
2.4.1 Fakultatywne nałożenie na organizatora imprezy masowej obowiązku jej utrwalania za pomocą sprzętów rejestrujących obraz i dźwięk (art. 12 ust. 1 u.b.i.m.)
2.4.2 Fakultatywne cofnięcie koncesji albo zmiana jej zakresu (art. 58 ust. 3 u.s.d.g.)
2.4.3 dobór Prezesa UOKiK w związku ze zgłoszeniem koncentracji (art. 97 u.o.k.k.)
2.5 Pozytywnoprawna regulacja fakultatywnych działań (aktów i czynności) procesowych
2.5.1 Fakultatywne dopuszczenie poprzez organ dowodu z urzędu, zmiana, uzupełnienie oraz uchylenie postanowienia dotyczącego przeprowadzenia dowodu (art. 77 § 2 k.p.a.)
2.5.2 Fakultatywne wstrzymanie wykonania decyzji poprzez organ odwoławczy (art. 135 k.p.a.)
2.5.3 wybór organu w następstwie zawieszenia innowacyjnania w związku z zaistnieniem zagadnienia wstępnego (art. 100 § 1 k.p.a.)
2.5.4 wybór organu I instancji w przedmiocie sposobu postąpienia z wniesionym odwołaniem (art. 132 i 133 k.p.a.)
3. Pozytywnoprawna regulacja innych aniżeli jurysdykcyjne fakultatywnych aktów (decyzji) administracyjnych
3.1 Odwołalność fakultatywna decyzji administracyjnej (art. 154 k.p.a. I art. 155 k.p.a.)
3.2 Fakultatywne wstrzymanie przez wojewodę egzekucji administracyjnej (art. 27 ust. 1 u.w.)
4. Fakultatywne działania w obszarze legislacji administracyjnej
4.1 konstrukcja tzw. Fakultatywnego upoważnienia prawodawczego
4.2 Fakultatywność działania legislacyjnego a procedura legislacyjna
4.3 Fakultatywność działania w toku procedury legislacyjnej (planistycznej)
4.4 Pozytywnoprawna regulacja fakultatywnych działań legislacyjnych
4.4.1 Fakultatywne określenie dopuszczalnego stężenia i natężenia czynników szkodliwych w pomieszczeniach asygnowanych dla zwierząt (art. 11 ust. 2 u.pr.b.)
4.4.2 Fakultatywne dostosowywanie zasad zarządu mieniem gminy oraz zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i maszyn funkcjonalności publicznej (art. 40 ust. 2 pkt 3-4 u.s.g.)
4.4.3 Fakultatywne podwyższenie kwot kryteriów dochodowych uprawniających do zasiłków celowego i okresowego (art. 8 ust. 2 u.p.s.)
4.4.4 Fakultatywność i obligatoryjność działania a wydawanie aktów zawierających przepisy porządkowe
5. Fakultatywne działania faktyczne
5.1 Prawna kwalifikacja działań faktycznych administracji publicznej
5.2 stosowność pojęcia fakultatywności działania organu dla analizy działań faktycznych administracji publicznej
5.3 Pozytywnoprawna regulacja fakultatywnych działań faktycznych
5.3.1 Fakultatywne działania faktyczne wojewódzkiego konserwatora zabytków przy realizowaniu kontroli w ramach nadzoru konserwatorskiego (art. 38 u.o.z.)
5.3.2 wybór formy wezwania do udziału w podejmowanych czynnościach i do złożenia wyjaśnień albo zeznań w toku innowacyjnania administracyjnego jurysdykcyjnego (art. 50 § 1 k.p.a. W zw. Z art. 55 § 1 k.p.a.)
6. Fakultatywne działania w sferze obrotu cywilnoprawnego
6.1 Fakultatywność działania cywilnoprawnego a dobór między dokonaniem a niedokonaniem czynności prawnej w ramach autonomii woli
6.2 Pozytywnoprawna regulacja działań fakultatywnych w sferze obrotu cywilnoprawnego
6.2.1 Fakultatywne wykonanie prawa pierwokupu nieruchomości (art. 110 u.g.n.)
6.2.2 Fakultatywne żądanie rozwiązania umowy używania wieczystego (art. 33 ust. 3 u.g.n.)
7. Działania fakultatywne a sfera wewnętrzna administracji publicznej
7.1 Prawo dla sfery wewnętrznej a fakultatywność działania – ogólna norma kompetencyjna (kompetencja ogólna)
7.2 Prawo sfery wewnętrznej a fakultatywność działania
7.3 Pozytywnoprawna regulacja fakultatywnych działań wewnętrznych
7.3.1 Fakultatywne zawarcie porozumienia administracyjnego
7.3.2 Fakultatywne wydanie polecenia przez wojewodę (art. 25 ust. 1 u.w.)
8. Sposoby konstruowania fakultatywnych działań administracji publicznej w przepisach prawa
9. Podsumowanie
Rozdział czwarty
Sądowoadministracyjna kontrola korzystania z fakultatywności działania
1. Uwagi wprowadzające
2. Zgodność z prawem jako kryterium kontroli korzystania z fakultatywności działania
3. Kontrola sądowoadministracyjna jako forma kontroli korzystania z fakultatywnośći działania
4. Korzystanie poprzez organ administracyjny z fakultatywności działania jako przedmiot kontroli sądowoadministracyjnej
5. Zakres i granice sądowoadministracyjnej kontroli korzystania z fakultatywności działania
6. Przedmiot kontroli sądowoadministracyjnej (właściwość rzeczowa sądu administracyjnego) a korzystanie z fakultatywności działania
7. Korzystanie z fakultatywności działania a katalog przedmiotów zaskarżenia
7.1 Kontrola korzystania z fakultatywności działania w razie jego podjęcia
7.2 Kontrola korzystania z fakultatywności działania w razie powstrzymania się od niego
7.2.1 Skarga na bezczynność z art. 3 § 2 pkt 8 p.p.s.a.
7.2.2 Skarga na niewykonywanie poprzez organ gminy czynności nakazanych prawem z art. 101a § 1 u.s.g.
8. Podsumowanie
Zakończenie
1. Ocena koncepcji fakultatywności i działań fakultatywnych na gruncie nauki prawa administracyjnego
2. Obszar zajęty przez działania fakultatywne w całokształcie działań administracji publicznej
3. Użyteczne konsekwencje płynące z istnienia działań fakultatywnych w pozytywnym prawie administracyjnym