Tytuł Generalny akt administracyjny Autorzy Marek Szewczyk, Ewa Szewczyk Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-264-7025-7 Rok wydania 2014 ilość stron 252 Format pdf Spis treści Wykaz skrótów | str. 13
Wstęp | str. 17
Rozdział 1
Zagadnienia wprowadzające | str. 19
Rozdział 2
Retrospekcja historyczna i aktualne stanowisko polskiej doktryny i judykatury | str. 27
1. Retrospekcja dotycząca stanowiska polskiej nauki prawa | str. 27
2. Retrospekcja dotychczasowego stanowiska judykatury na temat generalnego aktu administracyjnego | str. 31
3. Stanowisko panujące w doktrynie i judykaturze co do pojmowania aktu administracyjnego jako prawnej formy działania administracji publicznej | str. 37
Rozdział 3
Stan uregulowań prawnych i stanowisko doktryny i orzecznictwa innych krajów w kwestii generalnych aktów administracyjnych | str. 40
1. W Niemczech | str. 40
1.1. Legalna definicja generalnego aktu administracyjnego | str. 43
1.2. Generalny akt administracyjny jako akt administracyjny | str. 44
1.3. Warianty generalnych aktów administracyjnych wyróżniane przez doktrynę niemiecką | str. 46
1.3.1. Generalne akty administracyjne nakierowane na pewien krąg adresatów | str. 47
1.3.2. Generalne akty administracyjne odnoszące się do rzeczy | str. 48
1.3.3. Akty określające zasady korzystania z rzeczy publicznych powszechnego stosowania | str. 51
1.4. Problem rozgraniczenia generalnych aktów administracyjnych od jednostkowych aktów administracyjnych i od aktów normatywnych w świetle doktryny i judykatury niemieckiej | str. 54
1.4.1. Kryteria rozgraniczenia | str. 54
1.4.2. Znaczenie rozgraniczenia | str. 56
1.5. Odrębności o charakterze procesowym pomiędzy jednostkowymi i generalnymi aktami administracyjnymi | str. 57
2. W Austrii | str. 58
3. W Szwajcarii | str. 59
3.1. Ujęcie istoty generalnego aktu administracyjnego w nauce szwajcarskiej | str. 61
3.2. Kryteria rozgraniczenia generalnego aktu administracyjnego od aktu normatywnego i indywidualnego aktu administracyjnego | str. 63
3.3. Typologia generalnych aktów administracyjnych | str. 63
3.4. Problematyka proceduralna | str. 65
3.4.1. Czynny udział stron | str. 65
3.4.2. Sposób wprowadzania do obrotu | str. 66
3.4.3. Zaskarżalność | str. 66
4. We Francji | str. 67
4.1. Ujęcie istoty generalnych aktów administracyjnych w doktrynie francuskiej | str. 68
4.2. Kryteria odgraniczenia | str. 68
4.3. Różnice formalne | str. 70
4.3.1. Ogłaszanie | str. 70
4.3.2. Oczekiwania odnoszące się do formy aktu reglamentacyjnego | str. 70
4.4. Rodzaje | str. 70
5. W Stanach Zjednoczonych | str. 70
5.1. Kryteria rozgraniczające orzekanie w sprawach jednostkowych i wydawanie aktów regulacyjnych (generalnych) | str. 71
5.2. Cechy standardowe aktów regulacyjnych | str. 72
5.3. Odmiany procedury rulemaking | str. 73
5.4. Skuteczność aktów regulacyjnych | str. 74
6. W Norwegii | str. 75
6.1. Definicje | str. 75
6.2. Procedura wydawania regulacji | str. 76
6.3. Oczekiwania co do formy | str. 77
6.4. Wprowadzanie aktów regulacyjnych do obrotu prawnego | str. 77
6.5. Moc obowiązywania | str. 78
7. W Australii | str. 78
8. W Hiszpanii | str. 78
8.1. Pierwsze rozwiązania prawne | str. 78
8.2. Aktualne unormowanie | str. 79
8.3. Ustalenia doktryny | str. 79
8.4. Moc prawna aktów generalnych | str. 79
9. W Grecji | str. 80
9.1. Definicja aktu administracyjnego | str. 80
9.2. Charakterystyka | str. 81
9.3. Obowiązek publikacji | str. 81
9.4. Korekta | str. 82
9.5. Organy wydające akty regulacyjne | str. 82
9.6. Moc wiążąca aktów regulacyjnych | str. 82
10. W Portugalii | str. 82
10.1. Legitymacja procesowa | str. 83
10.2. Uzasadnienie projektu | str. 83
10.3. Zasada wysłuchania | str. 83
10.4. Istota aktu regulacyjnego | str. 83
10.5. Przykład regulacji | str. 84
11. We Włoszech | str. 84
11.1. Uzasadnienie | str. 84
11.2. Czynny udział zainteresowanych w progresywnaniu | str. 85
11.3. Stanowisko doktryny | str. 85
12. W Estonii | str. 86
12.1. Charakterystyka zarządzenia ogólnego | str. 86
12.2. Publikacja i domniemanie trwałości | str. 86
12.3. Nieważność zarządzenia ogólnego | str. 87
13. Wnioski częściowe | str. 87
Rozdział 4
Istota generalnego aktu administracyjnego | str. 91
1. Generalny akt administracyjny jako akt używania prawa | str. 92
2. Odgraniczenie generalnego aktu administracyjnego od aktu normatywnego | str. 100
3. Odgraniczenie od jednostkowego aktu administracyjnego | str. 104
4. Generalny akt administracyjny a problem zamkniętości systemu źródeł powszechnie obowiązującego prawa | str. 108
5. Generalny akt administracyjny a zasada państwa prawnego | str. 109
Rozdział 5
Przegląd unormowań szczególnych. Warianty generalnych aktów administracyjnych w prawie polskim | str. 114
1. Przegląd unormowań szczegółowych | str. 114
1.1. Prawo farmaceutyczne | str. 114
1.2. Przepisy sanitarne | str. 119
1.3. Prawo stanów i sytuacji perfekcyjnych | str. 125
1.4. Prawo porządku i bezpieczeństwa publicznego | str. 129
1.5. Prawo regulacji działalności podmiotów gospodarczych | str. 134
1.6. Prawo wodne | str. 139
1.7. Prawo ochrony przyrody | str. 141
1.8. Prawo o lasach | str. 141
1.9. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami | str. 143
1.10. Prawo drogowe | str. 145
1.11. Prawo zagospodarowania przestrzeni | str. 146
2. Rodzaje generalnych aktów administracyjnych | str. 147
2.1. Podział generalnych aktów administracyjnych na nakierowane bezpośrednio i pośrednio na pewną klasę adresatów | str. 147
2.2. Podział aktów nakierowanych pośrednio na pewną klasę adresatów (aktów rzeczowych zwanych też przedmiotowymi) na nakierowane na rzeczy (przedmioty) oznaczone co do tożsamości i oznaczone co do gatunku | str. 148
2.3. Podział generalnych aktów administracyjnych nakierowanych na rzeczy oznaczone co do tożsamości na nadające tym rzeczom pewien status wydajny oraz na określające zasady korzystania z nich | str. 150
2.4. Podział generalnych aktów administracyjnych nakierowanych na rzeczy nieoznaczone co do tożsamości na nadające tym rzeczom pewien status prawny oraz na określające warunki wytwarzania, a także wprowadzania ich do obrotu | str. 151
2.5. Podział generalnych aktów administracyjnych nakierowanych na nadanie statusu jakimś rzeczom oznaczonym co do tożsamości na nadające tym rzeczom pewien status prawny, a także na konstytutywne i deklaratoryjne | str. 151
Rozdział 6
Generalny akt administracyjny jako prawna forma działania administracji | str. 157
1. Wprowadzenie | str. 157
2. Sposób określenia adresata generalnego aktu administracyjnego | str. 159
3. Wpływ konkretności sytuacji na formę generalnego aktu administracyjnego | str. 165
3.1. Wpływ konkretności sytuacji na sposób formułowania treści osnowy generalnego aktu administracyjnego | str. 166
3.2. Wpływ konkretności generalnego aktu administracyjnego na jego trwałość | str. 171
4. Uzasadnienie faktyczne generalnego aktu administracyjnego | str. 176
5. Problem formy generalnych aktów administracyjnych nieokreślanych przez ustawodawcę mianem decyzji | str. 182
Rozdział 7
Problematyka proceduralna związana z wydawaniem generalnych aktów administracyjnych | str. 187
1. Problem trybu wydawania generalnych aktów administracyjnych | str. 187
1.1. Generalne akty administracyjne nazwane decyzjami | str. 187
1.2. Generalne akty administracyjne objęte zakresem użytkowania kodeksu postępowania administracyjnego | str. 188
1.3. Generalne akty administracyjne ustawowo wyłączone z zakresu użytkowania kodeksu postępowania administracyjnego | str. 189
1.4. Generalne akty administracyjne wydawane poza procedurą określoną powszechnie obowiązującym prawem | str. 192
2. Przykłady dotychczasowych fragmentarycznych uregulowań dotyczących trybu wydawania generalnych aktów administracyjnych nazywanych przez ustawodawcę decyzjami albo decyzjami administracyjnymi | str. 193
2.1. Tryb wydawania decyzji o wstrzymaniu obrotu określonych linii produktów leczniczych | str. 193
2.2. Tryb wydawania decyzji o rozwiązaniu zgromadzenia | str. 198
2.3. Tryb wydawania decyzji o przerwaniu imprezy masowej | str. 202
3. Przykłady dotychczasowych uregulowań dotyczących wydawania generalnych aktów administracyjnych niepoddanych żadnej procedurze określonej powszechnie obowiązującym prawem | str. 203
3.1. Wprowadzenie czasowego zakazu wstępu do lasu | str. 203
3.2. Zawieszenie organizowania imprez artystycznych i rozrywkowych | str. 204
3.3. Tak zwane uchwały ostrożnościowe dotyczące sektora bankowego i instytucji finansowych | str. 205
4. Implementacja generalnego aktu administracyjnego do kodeksu postępowania administracyjnego - zakres potrzebnych zmian | str. 206
4.1. Modyfikacja zakresu stosowania kodeksu innowacyjnania administracyjnego | str. 208
4.2. Modyfikacja zasad ogólnych kodeksu | str. 209
4.3. Modyfikacja trybu wydawania generalnych aktów administracyjnych | str. 211
4.4. Modyfikacja wszczęcia progresywnania | str. 211
4.5. Problem zachowania wymogów dotyczących progresywnania dowodowo-wyjaśniającego | str. 212
4.6. Modyfikacja przepisów dotyczących ustalania kręgu stron nowoczesnań administracyjnych w odniesieniu do progresywnań kończących się wydaniem generalnych aktów administracyjnych | str. 213
4.7. Problem weryfikacji generalnych aktów administracyjnych w trybie zwykłym i w trybach znakomitych | str. 219
4.8. "Terminy" w progresywnaniu kończącym się wydaniem generalnego aktu administracyjnego | str. 221
4.9. Sądowa kontrola generalnych aktów administracyjnych | str. 222
4.10.Wykonalność generalnego aktu administracyjnego | str. 226
5. Generalny akt administracyjny a kodeks dobrej administracji | str. 227
6. Generalny akt administracyjny a progresywnania masowe | str. 228
7. Problem nazwy | str. 230
Konkluzje | str. 233
Bibliografia | str. 241
Orzecznictwo | str. 249
Wstęp | str. 17
Rozdział 1
Zagadnienia wprowadzające | str. 19
Rozdział 2
Retrospekcja historyczna i aktualne stanowisko polskiej doktryny i judykatury | str. 27
1. Retrospekcja dotycząca stanowiska polskiej nauki prawa | str. 27
2. Retrospekcja dotychczasowego stanowiska judykatury na temat generalnego aktu administracyjnego | str. 31
3. Stanowisko panujące w doktrynie i judykaturze co do pojmowania aktu administracyjnego jako prawnej formy działania administracji publicznej | str. 37
Rozdział 3
Stan uregulowań prawnych i stanowisko doktryny i orzecznictwa innych krajów w kwestii generalnych aktów administracyjnych | str. 40
1. W Niemczech | str. 40
1.1. Legalna definicja generalnego aktu administracyjnego | str. 43
1.2. Generalny akt administracyjny jako akt administracyjny | str. 44
1.3. Warianty generalnych aktów administracyjnych wyróżniane przez doktrynę niemiecką | str. 46
1.3.1. Generalne akty administracyjne nakierowane na pewien krąg adresatów | str. 47
1.3.2. Generalne akty administracyjne odnoszące się do rzeczy | str. 48
1.3.3. Akty określające zasady korzystania z rzeczy publicznych powszechnego stosowania | str. 51
1.4. Problem rozgraniczenia generalnych aktów administracyjnych od jednostkowych aktów administracyjnych i od aktów normatywnych w świetle doktryny i judykatury niemieckiej | str. 54
1.4.1. Kryteria rozgraniczenia | str. 54
1.4.2. Znaczenie rozgraniczenia | str. 56
1.5. Odrębności o charakterze procesowym pomiędzy jednostkowymi i generalnymi aktami administracyjnymi | str. 57
2. W Austrii | str. 58
3. W Szwajcarii | str. 59
3.1. Ujęcie istoty generalnego aktu administracyjnego w nauce szwajcarskiej | str. 61
3.2. Kryteria rozgraniczenia generalnego aktu administracyjnego od aktu normatywnego i indywidualnego aktu administracyjnego | str. 63
3.3. Typologia generalnych aktów administracyjnych | str. 63
3.4. Problematyka proceduralna | str. 65
3.4.1. Czynny udział stron | str. 65
3.4.2. Sposób wprowadzania do obrotu | str. 66
3.4.3. Zaskarżalność | str. 66
4. We Francji | str. 67
4.1. Ujęcie istoty generalnych aktów administracyjnych w doktrynie francuskiej | str. 68
4.2. Kryteria odgraniczenia | str. 68
4.3. Różnice formalne | str. 70
4.3.1. Ogłaszanie | str. 70
4.3.2. Oczekiwania odnoszące się do formy aktu reglamentacyjnego | str. 70
4.4. Rodzaje | str. 70
5. W Stanach Zjednoczonych | str. 70
5.1. Kryteria rozgraniczające orzekanie w sprawach jednostkowych i wydawanie aktów regulacyjnych (generalnych) | str. 71
5.2. Cechy standardowe aktów regulacyjnych | str. 72
5.3. Odmiany procedury rulemaking | str. 73
5.4. Skuteczność aktów regulacyjnych | str. 74
6. W Norwegii | str. 75
6.1. Definicje | str. 75
6.2. Procedura wydawania regulacji | str. 76
6.3. Oczekiwania co do formy | str. 77
6.4. Wprowadzanie aktów regulacyjnych do obrotu prawnego | str. 77
6.5. Moc obowiązywania | str. 78
7. W Australii | str. 78
8. W Hiszpanii | str. 78
8.1. Pierwsze rozwiązania prawne | str. 78
8.2. Aktualne unormowanie | str. 79
8.3. Ustalenia doktryny | str. 79
8.4. Moc prawna aktów generalnych | str. 79
9. W Grecji | str. 80
9.1. Definicja aktu administracyjnego | str. 80
9.2. Charakterystyka | str. 81
9.3. Obowiązek publikacji | str. 81
9.4. Korekta | str. 82
9.5. Organy wydające akty regulacyjne | str. 82
9.6. Moc wiążąca aktów regulacyjnych | str. 82
10. W Portugalii | str. 82
10.1. Legitymacja procesowa | str. 83
10.2. Uzasadnienie projektu | str. 83
10.3. Zasada wysłuchania | str. 83
10.4. Istota aktu regulacyjnego | str. 83
10.5. Przykład regulacji | str. 84
11. We Włoszech | str. 84
11.1. Uzasadnienie | str. 84
11.2. Czynny udział zainteresowanych w progresywnaniu | str. 85
11.3. Stanowisko doktryny | str. 85
12. W Estonii | str. 86
12.1. Charakterystyka zarządzenia ogólnego | str. 86
12.2. Publikacja i domniemanie trwałości | str. 86
12.3. Nieważność zarządzenia ogólnego | str. 87
13. Wnioski częściowe | str. 87
Rozdział 4
Istota generalnego aktu administracyjnego | str. 91
1. Generalny akt administracyjny jako akt używania prawa | str. 92
2. Odgraniczenie generalnego aktu administracyjnego od aktu normatywnego | str. 100
3. Odgraniczenie od jednostkowego aktu administracyjnego | str. 104
4. Generalny akt administracyjny a problem zamkniętości systemu źródeł powszechnie obowiązującego prawa | str. 108
5. Generalny akt administracyjny a zasada państwa prawnego | str. 109
Rozdział 5
Przegląd unormowań szczególnych. Warianty generalnych aktów administracyjnych w prawie polskim | str. 114
1. Przegląd unormowań szczegółowych | str. 114
1.1. Prawo farmaceutyczne | str. 114
1.2. Przepisy sanitarne | str. 119
1.3. Prawo stanów i sytuacji perfekcyjnych | str. 125
1.4. Prawo porządku i bezpieczeństwa publicznego | str. 129
1.5. Prawo regulacji działalności podmiotów gospodarczych | str. 134
1.6. Prawo wodne | str. 139
1.7. Prawo ochrony przyrody | str. 141
1.8. Prawo o lasach | str. 141
1.9. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami | str. 143
1.10. Prawo drogowe | str. 145
1.11. Prawo zagospodarowania przestrzeni | str. 146
2. Rodzaje generalnych aktów administracyjnych | str. 147
2.1. Podział generalnych aktów administracyjnych na nakierowane bezpośrednio i pośrednio na pewną klasę adresatów | str. 147
2.2. Podział aktów nakierowanych pośrednio na pewną klasę adresatów (aktów rzeczowych zwanych też przedmiotowymi) na nakierowane na rzeczy (przedmioty) oznaczone co do tożsamości i oznaczone co do gatunku | str. 148
2.3. Podział generalnych aktów administracyjnych nakierowanych na rzeczy oznaczone co do tożsamości na nadające tym rzeczom pewien status wydajny oraz na określające zasady korzystania z nich | str. 150
2.4. Podział generalnych aktów administracyjnych nakierowanych na rzeczy nieoznaczone co do tożsamości na nadające tym rzeczom pewien status prawny oraz na określające warunki wytwarzania, a także wprowadzania ich do obrotu | str. 151
2.5. Podział generalnych aktów administracyjnych nakierowanych na nadanie statusu jakimś rzeczom oznaczonym co do tożsamości na nadające tym rzeczom pewien status prawny, a także na konstytutywne i deklaratoryjne | str. 151
Rozdział 6
Generalny akt administracyjny jako prawna forma działania administracji | str. 157
1. Wprowadzenie | str. 157
2. Sposób określenia adresata generalnego aktu administracyjnego | str. 159
3. Wpływ konkretności sytuacji na formę generalnego aktu administracyjnego | str. 165
3.1. Wpływ konkretności sytuacji na sposób formułowania treści osnowy generalnego aktu administracyjnego | str. 166
3.2. Wpływ konkretności generalnego aktu administracyjnego na jego trwałość | str. 171
4. Uzasadnienie faktyczne generalnego aktu administracyjnego | str. 176
5. Problem formy generalnych aktów administracyjnych nieokreślanych przez ustawodawcę mianem decyzji | str. 182
Rozdział 7
Problematyka proceduralna związana z wydawaniem generalnych aktów administracyjnych | str. 187
1. Problem trybu wydawania generalnych aktów administracyjnych | str. 187
1.1. Generalne akty administracyjne nazwane decyzjami | str. 187
1.2. Generalne akty administracyjne objęte zakresem użytkowania kodeksu postępowania administracyjnego | str. 188
1.3. Generalne akty administracyjne ustawowo wyłączone z zakresu użytkowania kodeksu postępowania administracyjnego | str. 189
1.4. Generalne akty administracyjne wydawane poza procedurą określoną powszechnie obowiązującym prawem | str. 192
2. Przykłady dotychczasowych fragmentarycznych uregulowań dotyczących trybu wydawania generalnych aktów administracyjnych nazywanych przez ustawodawcę decyzjami albo decyzjami administracyjnymi | str. 193
2.1. Tryb wydawania decyzji o wstrzymaniu obrotu określonych linii produktów leczniczych | str. 193
2.2. Tryb wydawania decyzji o rozwiązaniu zgromadzenia | str. 198
2.3. Tryb wydawania decyzji o przerwaniu imprezy masowej | str. 202
3. Przykłady dotychczasowych uregulowań dotyczących wydawania generalnych aktów administracyjnych niepoddanych żadnej procedurze określonej powszechnie obowiązującym prawem | str. 203
3.1. Wprowadzenie czasowego zakazu wstępu do lasu | str. 203
3.2. Zawieszenie organizowania imprez artystycznych i rozrywkowych | str. 204
3.3. Tak zwane uchwały ostrożnościowe dotyczące sektora bankowego i instytucji finansowych | str. 205
4. Implementacja generalnego aktu administracyjnego do kodeksu postępowania administracyjnego - zakres potrzebnych zmian | str. 206
4.1. Modyfikacja zakresu stosowania kodeksu innowacyjnania administracyjnego | str. 208
4.2. Modyfikacja zasad ogólnych kodeksu | str. 209
4.3. Modyfikacja trybu wydawania generalnych aktów administracyjnych | str. 211
4.4. Modyfikacja wszczęcia progresywnania | str. 211
4.5. Problem zachowania wymogów dotyczących progresywnania dowodowo-wyjaśniającego | str. 212
4.6. Modyfikacja przepisów dotyczących ustalania kręgu stron nowoczesnań administracyjnych w odniesieniu do progresywnań kończących się wydaniem generalnych aktów administracyjnych | str. 213
4.7. Problem weryfikacji generalnych aktów administracyjnych w trybie zwykłym i w trybach znakomitych | str. 219
4.8. "Terminy" w progresywnaniu kończącym się wydaniem generalnego aktu administracyjnego | str. 221
4.9. Sądowa kontrola generalnych aktów administracyjnych | str. 222
4.10.Wykonalność generalnego aktu administracyjnego | str. 226
5. Generalny akt administracyjny a kodeks dobrej administracji | str. 227
6. Generalny akt administracyjny a progresywnania masowe | str. 228
7. Problem nazwy | str. 230
Konkluzje | str. 233
Bibliografia | str. 241
Orzecznictwo | str. 249