str. 13
Wprowadzenie
Sprawiedliwość i świat
str. 17
Część I
Granice sprawiedliwości
str. 23
Wstęp
str. 25
Rozdział pierwszy
Źródła pojęcia sprawiedliwości
str. 29
1. Cnota sprawiedliwości
str. 29
2. Normatywne teorie sprawiedliwości i ich uzasadnienia
str. 32
Rozdział drugi
Pojęcie sprawiedliwości
str. 40
1. Sprawiedliwość materialna, formalna i proceduralna
str. 40
1.1. Sprawiedliwość formalna i materialna
str. 41
1.2. Sprawiedliwość proceduralna
str. 45
1.3. Materialna sprawiedliwość dystrybutywna i komutatywna
str. 47
2. Kryteria sprawiedliwości
str. 49
2.1. Zasługi (deserts i merits)
str. 50
2.2. Zapotrzebowania
str. 57
2.3. Liberalna koncepcja równości
str. 60
Rozdział trzeci
Tło sprawiedliwości
str. 62
1. Przetrwanie ludzi i ludzkości
str. 64
2. Względna równość sił i kruchość ludzkiej egzystencji
str. 65
2.1. Dysproporcje sił między jednostkami
str. 66
2.2. Dysproporcje sił pomiędzy aktorami globalnymi
str. 69
2.3. Równość moralna istot ludzkich
str. 73
2.4. Równość normatywna narodów
str. 74
3. Umiarkowany altruizm i umiarkowany egoizm
str. 79
4. Umiarkowany niedostatek zasobów na świecie
str. 81
5. Moralna natura człowieka
str. 84
6. Podsumowanie: wspólnota i konflikt interesów
str. 85
Rozdział czwarty
Cnoty towarzyszące sprawiedliwości
str. 89
1. Prawość
str. 89
2. Miłosierdzie: misericordia i caritas
str. 94
Część II
Sprawiedliwość ponad granicami
str. 101
Wprowadzenie
str. 103
Dział I
Koncepcje "nieczułe na położenie"
str. 109
Rozdział pierwszy
Utylitaryzm nieosobowy w wersji konwencjonalnej (globalny dobrobyt społeczny)
str. 109
1. Założenia
str. 112
2. Kontrowersje
str. 113
2.1. Problem uzasadnienia i motywacji: globalny racjonalista kolektywny
str. 113
2.2. Wartości nieutylitarne
str. 116
3. Podsumowanie
str. 121
Rozdział drugi
Ekonomia neoklasyczna (globalna produktywność ekonomiczna)
str. 123
1. Założenia
str. 126
1.1. Homo oeconomicus
str. 127
1.2. Skuteczność
str. 129
1.3. Dystrybucja
str. 134
1.4. Model transakcji
str. 137
2. Kontrowersje
str. 138
2.1. Koszty zewnętrzne
str. 139
2.2. Nierówna pozycja wyjściowa stron transakcji
str. 142
2.3. Redystrybucja
str. 144
2.4. Preferencje
str. 146
3. Podsumowanie: konflikt produktywności z innymi wartościami
str. 151
Rozdział trzeci
Libertarianizm (koncepcja uprawnień Roberta Nozicka)
str. 154
1. Założenia
str. 155
1.1. Samoposiadanie i absolutne prawa własności
str. 155
1.2. Dystrybucja
str. 157
2. Kontrowersje
str. 159
2.1. Pierwotne zawłaszczenie
str. 159
2.2. Geneza
str. 166
2.3. Równa wolność
str. 170
2.4. Filantropia
str. 174
2.5. Bezpieczeństwo
str. 175
3. Podsumowanie
str. 178
Dział II
Koncepcje "czułe na położenie"
str. 179
Rozdział czwarty
Partykularyzm (kontekstualizm kulturowy)
str. 179
1. Liberalny nacjonalizm
str. 185
1.1. Założenia
str. 188
1.1.1. Narodowość jako źródło tożsamości
str. 188
1.1.2. Prawo do samostanowienia
str. 190
1.1.3. Narodowość jako źródło zobowiązań moralnych
str. 191
1.1.4. Zasady sprawiedliwości międzynarodowej
str. 193
1.1.5. Narodowa odpowiedzialność zaradcza
str. 195
1.2. Kontrowersje
str. 197
1.2.1. Arbitralne kryterium narodowości
str. 198
1.2.2. Odpowiedzialność narodowa i asymetria dystrybucji
str. 201
1.3. Podsumowanie
str. 205
2. Wielokulturowość i feminizm
str. 206
2.1. Liberalna koncepcja uznania
str. 208
2.1.1. Założenia
str. 214
2.1.2. Kontrowersje
str. 219
2.2. Etyka opiekuńczości
str. 227
2.3. Podsumowanie
str. 234
Rozdział piąty
Słaby uniwersalizm (statyzm) - społeczność ludów
str. 235
1. Założenia
str. 239
1.1. Metoda uzasadnienia
str. 240
1.2. Zasady sprawiedliwości
str. 242
2. Kontrowersje
str. 245
2.1. Ważność granic państwowych
str. 246
2.2. Samowystarczalność i autonomia państw
str. 251
2.3. Tolerancja
str. 254
2.4. Status zasad prawa ludów
str. 259
3. Podsumowanie
str. 260
Rozdział szósty
mocny uniwersalizm (kosmopolityzm)
str. 262
1. Globalna sprawiedliwość jako bezstronność (global justice as fairness)
str. 264
1.1. Założenia
str. 266
1.2. Kontrowersje
str. 273
1.2.1. Nasycony i nienasycony treścią kosmopolityzm
str. 274
1.2.2. Globalna struktura pierwotna i problem negatywnej odpowiedzialności instytucjonalnej
str. 276
1.3. Podsumowanie
str. 280
2. Koncepcja zdolności (capabilities)
str. 280
2.1. Założenia
str. 281
2.2. Kontrowersje
str. 287
3. Globalna etyka utylitarna (utylitaryzm osobowy)
str. 290
3.1. Założenia
str. 291
3.2. Kontrowersje
str. 297
3.2.1. Problem oceny moralnej wartości poświęcanego dobra
str. 297
3.2.2. Problem nieograniczonej odpowiedzialności indywidualnej (globalny racjonalista uniwersalny)
str. 302
3.3. Podsumowanie
str. 306
Zakończenie
Make Law, Not War
str. 309
Bibliografia
str. 325