Rozdział I
Zakres badań oraz metody służące do ich przeprowadzenia – założenia metodologiczne | str. 15
1. Przedmiot, cel i zakres badań | str. 15
1.1. Przedmiot badań | str. 15
1.2. Cel badań | str. 33
1.3. Zakres badań | str. 45
2. Wybór metod badawczych | str. 50
3. Układ prowadzonych w pracy rozważań | str. 53
Rozdział II
Istota i znaczenie egzekucji administracyjnej dla zagwarantowania dobrej realizacji ciążących na zobowiązanym obowiązków o charakterze niepieniężnym | str. 61
1. Zadania administracji publicznej a obowiązki niepieniężne zobowiązanego poddane egzekucji administracyjnej | str. 61
1.1. Zadania administracji publicznej i sposoby ich realizacji – egzekucja administracyjna jako jedna z dróg prowadzących do wykonania obowiązków o charakterze publicznoprawnym | str. 61
1.2. Znaczenie egzekucji administracyjnej dla zagwarantowania dobrej realizacji norm administracyjnego prawa materialnego i ochrony interesów zobowiązanego | str. 77
1.3. Obowiązki o charakterze niepieniężnym jako jeden z rodzajów obowiązków publicznoprawnych poddanych egzekucji administracyjnej – charakterystyka i znaczenie | str. 86
2. Zobowiązany – kluczowy podmiot egzekucji administracyjnej | str. 95
2.1. Zobowiązany – ustalenia pojęciowe | str. 95
2.2. Miejsce zobowiązanego w ukształtowanym poprzez przepisy obowiązującego prawa układzie podmiotów i uczestników egzekucji administracyjnej | str. 97
3. Polski model egzekucji administracyjnej | str. 99
3.1. Pojęcie modelu innowacyjnania oraz znaczenie modelowania w teorii i praktyce | str. 99
3.2. Modele egzekucji administracyjnej | str. 101
3.3. Parametry typowe polskiego modelu egzekucji administracyjnej | str. 104
4. Wnioski | str. 105
Rozdział III
Ustalenia pojęciowe w zakresie gwarancji ochrony zobowiązanego | str. 109
1. Założenia wstępne | str. 109
2. Znaczenie definiowania w naukach prawnych, rodzaje definicji, trudności w ich formułowaniu oraz przydatność w badaniach naukowych | str. 111
3. Pojęcie gwarancji i jego znaczenie w demokratycznym państwie prawa | str. 113
3.1. Rozumienie pojęcia gwarancji w języku naturalnym, prawnym i prawniczym | str. 113
3.2. Znaczenie pojęcia gwarancji dla poprawnego funkcjonowania administracji publicznej | str. 117
3.3. Gwarancje – jeden z wyznaczników demokratycznego państwa prawnego | str. 119
3.4. Gwarancje ochrony zobowiązanego w świetle uniwersalnych standardów ochrony procesowej | str. 127
4. Treść pojęć „gwarancje ochrony praw” oraz „gwarancje procesowe w egzekucji administracyjnej” i ich znaczenie dla badania pozycji procesowej zobowiązanego | str. 136
4.1. Gwarancje ochrony i gwarancje procesowe – ustalenia terminologiczne | str. 136
4.2. Rozumienie pojęcia „gwarancje procesowe zobowiązanego w egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym” | str. 141
5. Gwarancje procesowe – pojęcia narzędzia (pojęcia typologiczne) | str. 144
5.1. Istota pojęć typologicznych i ich znaczenie w badaniach naukowych | str. 144
5.2. Stopień nasycenia gwarancjami przepisów procesowych – wyznacznik przyjętego poprzez ustawodawcę standardu ochrony zobowiązanego | str. 147
6. Wnioski | str. 150
Rozdział IV
Źródła gwarancji ochrony zobowiązanego w egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym i ich typologia | str. 153
1. Założenia wstępne | str. 153
2. Znaczenie instrumentów procesowych dla zagwarantowania ochrony zobowiązanego w egzekucji administracyjnej | str. 155
3. Podstawowe instrumenty ochrony zobowiązanego w egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym | str. 163
3.1. Gwarancje ochrony zobowiązanego a zasady ogólne | str. 163
3.2. Gwarancje ochrony zobowiązanego a środki zaskarżenia | str. 181
3.3. Gwarancje ochrony zobowiązanego a środki egzekucyjne | str. 185
3.4. Gwarancje ochrony zobowiązanego a przepisy technologiczno-procesowe | str. 191
4. Typologia gwarancji procesowych, jej przydatność w badaniach naukowych i znaczenie dla ustalenia pozycji procesowej zobowiązanego | str. 194
4.1. Typologia – ustalenia pojęciowe i przydatność typologii gwarancji procesowych w badaniach naukowych | str. 194
4.2. Podział gwarancji procesowych na prewencyjne i represyjne oraz jego przydatność w egzekucji administracyjnej | str. 198
4.3. Inne klasyfikacje gwarancji procesowych | str. 200
5. Wnioski | str. 203
Rozdział V
Przyjęty przez ustawodawcę wzorzec gwarancji ochrony zobowiązanego a aksjologia egzekucji administracyjnej. Diagnoza stanu obowiązującego | str. 205
1. Założenia wstępne | str. 205
2. Aksjologia egzekucji administracyjnej – wyznacznik przyjętego przez ustawodawcę wzorca gwarancji ochrony zobowiązanego | str. 209
2.1. Pojęcie wartości i ich znaczenie w egzekucji administracyjnej | str. 209
2.2. Konflikty wartości i ich rozwiązywanie w egzekucji administracyjnej | str. 217
3. Przyjęte przez polskiego ustawodawcę instrumenty służące ochronie zobowiązanego w egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym a standardy ochrony proceduralnej przyjęte w administracyjnym innowacyjnaniu orzekającym | str. 224
3.1. Cel przyświecający potężnym rozwiązaniom procesowym – podstawowy wyznacznik przyjętego poprzez ustawodawcę standardu ochrony proceduralnej | str. 224
3.2. Pozycja procesowa strony w administracyjnym nowoczesnaniu orzekającym a pozycja zobowiązanego w egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym | str. 225
3.3. Etapy administracyjnego progresywnania egzekucyjnego obowiązków niepieniężnych a ochrona zobowiązanego | str. 230
3.3.1. Stadia postępowania – ustalenia pojęciowe | str. 230
3.3.2. Gwarancje ochrony zobowiązanego w stadium zagrożenia jednostkowego egzekucją administracyjną | str. 232
3.3.3. Gwarancje ochrony zobowiązanego w stadium stwierdzenia dopuszczalności egzekucji | str. 234
3.3.4. Gwarancje ochrony zobowiązanego w stadium związanym z zastosowaniem środka egzekucyjnego | str. 235
3.3.5. Gwarancje ochrony zobowiązanego w stadium końcowym administracyjnego innowacyjnania egzekucyjnego | str. 238
4. Kontrola sądów administracyjnych nad innowacyjnaniem egzekucyjnym w administracji – najważniejszy instrument chroniący zobowiązanego | str. 240
5. Przyjęty poprzez polskiego ustawodawcę model ukształtowania pozycji procesowej zobowiązanego w egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym – diagnoza stanu obowiązującego | str. 248
6. Wnioski | str. 251
Rozdział VI
Minimum gwarancyjne służące ochronie zobowiązanego w egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym | str. 253
1. Założenia wstępne | str. 253
2. Potrzeba wyróżnienia pojęcia „minimum gwarancyjne” i jego znaczenie dla prowadzonych rozważań | str. 257
2.1. Minimum gwarancyjne – ustalenia pojęciowe | str. 257
2.2. Cel postępowania a nieznaczny zakres ochrony zobowiązanego w egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym | str. 261
2.3. Przesłanki warunkujące możliwość ograniczenia gwarancji ochrony zobowiązanego w toku administracyjnego nowoczesnania egzekucyjnego | str. 263
2.4. Minimum gwarancyjne zobowiązanego a minimalny standard ochrony procesowej w demokratycznym państwie prawnym | str. 270
3. Minimum regulacyjne w zakresie gwarancji ochrony zobowiązanego na poszczególnych etapach administracyjnego innowacyjnania egzekucyjnego obowiązków o charakterze niepieniężnym | str. 277
3.1. Minimum regulacyjne w zakresie gwarancji ochrony zobowiązanego w stadium zagrożenia jednostkowego egzekucją administracyjną | str. 277
3.2. Minimum regulacyjne w zakresie gwarancji ochrony zobowiązanego w stadium stwierdzenia dopuszczalności egzekucji administracyjnej | str. 282
3.3. Minimum regulacyjne w zakresie gwarancji ochrony zobowiązanego w stadium użycia środka egzekucyjnego | str. 284
3.4. Minimum regulacyjne w zakresie gwarancji ochrony zobowiązanego w stadium końcowym administracyjnego nowoczesnania egzekucyjnego – rozliczenie kosztów | str. 285
3.5. Minimum regulacyjne a kontrola sprawowana nad egzekucją administracyjną poprzez sąd administracyjny | str. 288
4. Minimum gwarancyjne służące ochronie zobowiązanego w egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym – podstawa do formułowania ocen obowiązujących rozwiązań prawnych | str. 290
4.1. Korzystne unormowanie a przeregulowanie – niedostatki obowiązującej regulacji prawnej | str. 290
4.2. Pozorność gwarancji ochrony zobowiązanego i możliwość ich nadużywania | str. 293
4.3. Skomplikowanie egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym a oczekiwania małej ochrony procesowej zobowiązanego | str. 294
4.4. Ocena przyjętego przez polskiego ustawodawcę standardu ochrony zobowiązanego w świetle wymogów wyróznionego minimum gwarancyjnego | str. 300
5. Wnioski | str. 307
Rozdział VII
Czy zmiany w zakresie gwarancji ochrony zobowiązanego w egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym są konieczne | str. 309
1. Założenia wstępne | str. 309
2. Produktywność egzekucji administracyjnej a ochrona zobowiązanego – czy potrzebne są nowe założenia aksjologiczne egzekucji administracyjnej | str. 311
3. Organ egzekucyjny i wierzyciel a ochrona zobowiązanego – czy potrzebny jest nowy model egzekucji administracyjnej | str. 315
4. Czy nowa ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji jest konieczna | str. 319
5. Wnioski | str. 335
Podsumowanie | str. 337
Bibliografia | str. 359