Tytuł Instytucje prawa administracyjnego Autor Piotr Przybysz Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-8223-289-9 seria ZAGADNIENIA PRAWNE Rok wydania 2020 ilość stron 364 Format pdf Spis treści Część pierwsza
Zagadnienia ogólne
ROZDZIAŁ 1
Nauka prawa administracyjnego jako dyscyplina naukowa
1. Historia naukowej refleksji nad administracją - rozwój nauk o administracji
2. Nauka prawa administracyjnego a inne nauki o administracji
3. Nauka prawa administracyjnego jako samoistna dyscyplina naukowa
4. Cele i metody badawcze nauki prawa administracyjnego
5. Podejścia badawcze w nauce prawa administracyjnego
ROZDZIAŁ 2
Prawo administracyjne jako gałąź prawa
1. Kryteria wyodrębnienia prawa administracyjnego jako gałęzi prawa
2. Aksjologiczne podstawy prawa administracyjnego
2.1. Dobro wspólne
2.2. Interes publiczny (interes społeczny)
3. Wewnętrzne zróżnicowanie prawa administracyjnego
ROZDZIAŁ 3
Prawo administracyjne jako system norm
1. Budowa normy prawa administracyjnego
2. Hipoteza normy prawa administracyjnego
3. Dyspozycja normy prawa administracyjnego
4. Sytuacje wyznaczane przez normy prawne
4.1. Obowiązek
4.2. Dozwolenie
4.3. Uprawnienie
4.4. Kompetencja
5. Sytuacje wynikające z interpretacji norm prawnych
5.1. Wolność
5.2. Publiczne prawo podmiotowe
6. Sankcja
ROZDZIAŁ 4
Tworzenie prawa administracyjnego
1. Źródła prawa powszechnie obowiązującego
1.1. Konstytucja
1.2. Umowy międzynarodowe
1.3. Źródła prawa europejskiego
1.4. Ustawy
1.5. Akty wykonawcze do ustaw
a) rozporządzenia
b) akty prawa miejscowego
2. Akty prawa wewnętrznego
3. Zwyczaj i prawo zwyczajowe
4. Publikacja aktów normatywnych
Część druga
Ustrój administracji publicznej
ROZDZIAŁ 5
Administracja publiczna jako przedmiot badań nauki prawa administracyjnego
1. Administracja w ujęciu podmiotowym (naturalnym) i poręcznym
2. Cechy oryginalne administracji publicznej
3. Administracja publiczna jako organizacja formalna
4. Administracja publiczna jako instytucja
5. Administracja publiczna jako podmiot prawa
ROZDZIAŁ 6
Administracja publiczna w ramach państwa i społeczeństwa
1. Miejsce administracji publicznej w ramach władzy wykonawczej
2. Administracja publiczna a system polityczny
2.1. System polityczny a struktury administracyjne
- Rada Ministrów jako organ o charakterze politycznym
2.2. System polityczny a cele i zadania administracji publicznej
- zagadnienie neutralności politycznej administracji
3. Administracja publiczna a system gospodarczy
4. Administracja publiczna a społeczeństwo
5. Funkcje administracji publicznej
6. Zadania administracji publicznej
ROZDZIAŁ 7
Przestrzenna struktura administracji publicznej. Podziały terytorialne
ROZDZIAŁ 8
Struktura organizacyjna administracji publicznej
1. Pojęcia podstawowe
2. Podziały wewnętrzne administracji publicznej
3. Relacje pomiędzy podmiotami administracji publicznej: nadzór, kontrola, koordynacja, kierownictwo, współdziałanie
4. Układ władzy wewnątrz administracji publicznej: centralizacja i decentralizacja, koncentracja i dekoncentracja, zespolenie administracji terenowej
5. Projektowanie i doskonalenie struktury administracji publicznej
- konstytucyjne i prakseologiczne uwarunkowania struktur organizacyjnych administracji publicznej
ROZDZIAŁ 9
warianty jednostek organizacyjnych w systemie administracji publicznej
1. Jednostki organizacyjne administracji rządowej (organy administracji, agencje)
2. Samorządy
2.1. Samorząd lokalny
2.2. Samorząd regionalny
2.3. Samorządy zawodów zaufania publicznego
2.4. Inne samorządy
3. Zakład administracyjny
4. Nietypowe podmioty administrujące, m. In. Narodowy Bank Polski, fundacje prawa publicznego
5. Podmioty prawa prywatnego wykonujące funkcje zlecone
ROZDZIAŁ 10
Pracownicy administracji publicznej
1. Polityka kadrowa w administracji
2. Drogi naboru funkcjonariuszy publicznych
3. Status prawny urzędników
4. Kształcenie urzędników
5. Systemy motywacyjne
6. Sterowanie stosunkami pracowniczymi
ROZDZIAŁ 11
Zasoby materialne administracji publicznej
1. Własność Skarbu państwa – koncepcja trwałego zarządu
2. Własność samorządowa – zagadnienia komunalizacji mienia państwowego
3. Nabywanie własności poprzez organy administracji publicznej (nacjonalizacja, wywłaszczenia)
Część trzecia
użytkowanie prawa administracyjnego
ROZDZIAŁ 12
Procesy informacyjno-decyzyjne w administracji publicznej
1. Formy i metody zbierania danych przez administrację
2. Podejmowanie rozstrzygnięć przez administrację publiczną
3. Cykl działań zorganizowanych
4. Działania złożone (ciągi działań)
5. Polityka administracyjna
ROZDZIAŁ 13
Stosunek prawnoadministracyjny
1. Pojęcie stosunku prawnoadministracyjnego i pojęcia podobne (sytuacja prawnoadministracyjna)
2. Podmiot administrowany jako strona stosunku prawnoadministracyjnego
3. Rodzaje stosunków prawnoadministracyjnych
ROZDZIAŁ 14
Prawne formy działania administracji
ROZDZIAŁ 15
użytkowanie prawa administracyjnego w sprawach jednostkowych
1. Administracyjny wariant stosowania prawa
2. Etapy cyklu wykorzystywania prawa administracyjnego
2.1. Ustalanie stanu faktycznego sprawy – zasady progresywnania dowodowego
2.2. Ustalanie obowiązujących norm
a) zagadnienia obowiązywania oraz wykorzystywania przepisów prawa administracyjnego
b) wykładnia prawa administracyjnego
c) znaczenie orzecznictwa sądowego dla użytkowania prawa administracyjnego:
- uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego
- wyroki sądów administracyjnych
d) znaczenie niewiążących norm prawa europejskiego dla wykorzystywania prawa administracyjnego
2.3. Subsumpcja i podejmowanie rozstrzygnięć
3. Dyskrecjonalna władza administracji
3.1. Zagadnienie swobodnej oceny dowodów
3.2. Podziw administracyjne
4. Skutki podjęcia rozstrzygnięcia
4.1. Wydajność rozstrzygnięcia
4.2. Egzekucja rozstrzygnięcia
5. Alternatywne metody rozwiązywania sporów
ROZDZIAŁ 16
Odpowiedzialność w prawie administracyjnym
1. Odpowiedzialność administracji publicznej
2. Odpowiedzialność funkcjonariuszy administracji publicznej
Literatura
Zagadnienia ogólne
ROZDZIAŁ 1
Nauka prawa administracyjnego jako dyscyplina naukowa
1. Historia naukowej refleksji nad administracją - rozwój nauk o administracji
2. Nauka prawa administracyjnego a inne nauki o administracji
3. Nauka prawa administracyjnego jako samoistna dyscyplina naukowa
4. Cele i metody badawcze nauki prawa administracyjnego
5. Podejścia badawcze w nauce prawa administracyjnego
ROZDZIAŁ 2
Prawo administracyjne jako gałąź prawa
1. Kryteria wyodrębnienia prawa administracyjnego jako gałęzi prawa
2. Aksjologiczne podstawy prawa administracyjnego
2.1. Dobro wspólne
2.2. Interes publiczny (interes społeczny)
3. Wewnętrzne zróżnicowanie prawa administracyjnego
ROZDZIAŁ 3
Prawo administracyjne jako system norm
1. Budowa normy prawa administracyjnego
2. Hipoteza normy prawa administracyjnego
3. Dyspozycja normy prawa administracyjnego
4. Sytuacje wyznaczane przez normy prawne
4.1. Obowiązek
4.2. Dozwolenie
4.3. Uprawnienie
4.4. Kompetencja
5. Sytuacje wynikające z interpretacji norm prawnych
5.1. Wolność
5.2. Publiczne prawo podmiotowe
6. Sankcja
ROZDZIAŁ 4
Tworzenie prawa administracyjnego
1. Źródła prawa powszechnie obowiązującego
1.1. Konstytucja
1.2. Umowy międzynarodowe
1.3. Źródła prawa europejskiego
1.4. Ustawy
1.5. Akty wykonawcze do ustaw
a) rozporządzenia
b) akty prawa miejscowego
2. Akty prawa wewnętrznego
3. Zwyczaj i prawo zwyczajowe
4. Publikacja aktów normatywnych
Część druga
Ustrój administracji publicznej
ROZDZIAŁ 5
Administracja publiczna jako przedmiot badań nauki prawa administracyjnego
1. Administracja w ujęciu podmiotowym (naturalnym) i poręcznym
2. Cechy oryginalne administracji publicznej
3. Administracja publiczna jako organizacja formalna
4. Administracja publiczna jako instytucja
5. Administracja publiczna jako podmiot prawa
ROZDZIAŁ 6
Administracja publiczna w ramach państwa i społeczeństwa
1. Miejsce administracji publicznej w ramach władzy wykonawczej
2. Administracja publiczna a system polityczny
2.1. System polityczny a struktury administracyjne
- Rada Ministrów jako organ o charakterze politycznym
2.2. System polityczny a cele i zadania administracji publicznej
- zagadnienie neutralności politycznej administracji
3. Administracja publiczna a system gospodarczy
4. Administracja publiczna a społeczeństwo
5. Funkcje administracji publicznej
6. Zadania administracji publicznej
ROZDZIAŁ 7
Przestrzenna struktura administracji publicznej. Podziały terytorialne
ROZDZIAŁ 8
Struktura organizacyjna administracji publicznej
1. Pojęcia podstawowe
2. Podziały wewnętrzne administracji publicznej
3. Relacje pomiędzy podmiotami administracji publicznej: nadzór, kontrola, koordynacja, kierownictwo, współdziałanie
4. Układ władzy wewnątrz administracji publicznej: centralizacja i decentralizacja, koncentracja i dekoncentracja, zespolenie administracji terenowej
5. Projektowanie i doskonalenie struktury administracji publicznej
- konstytucyjne i prakseologiczne uwarunkowania struktur organizacyjnych administracji publicznej
ROZDZIAŁ 9
warianty jednostek organizacyjnych w systemie administracji publicznej
1. Jednostki organizacyjne administracji rządowej (organy administracji, agencje)
2. Samorządy
2.1. Samorząd lokalny
2.2. Samorząd regionalny
2.3. Samorządy zawodów zaufania publicznego
2.4. Inne samorządy
3. Zakład administracyjny
4. Nietypowe podmioty administrujące, m. In. Narodowy Bank Polski, fundacje prawa publicznego
5. Podmioty prawa prywatnego wykonujące funkcje zlecone
ROZDZIAŁ 10
Pracownicy administracji publicznej
1. Polityka kadrowa w administracji
2. Drogi naboru funkcjonariuszy publicznych
3. Status prawny urzędników
4. Kształcenie urzędników
5. Systemy motywacyjne
6. Sterowanie stosunkami pracowniczymi
ROZDZIAŁ 11
Zasoby materialne administracji publicznej
1. Własność Skarbu państwa – koncepcja trwałego zarządu
2. Własność samorządowa – zagadnienia komunalizacji mienia państwowego
3. Nabywanie własności poprzez organy administracji publicznej (nacjonalizacja, wywłaszczenia)
Część trzecia
użytkowanie prawa administracyjnego
ROZDZIAŁ 12
Procesy informacyjno-decyzyjne w administracji publicznej
1. Formy i metody zbierania danych przez administrację
2. Podejmowanie rozstrzygnięć przez administrację publiczną
3. Cykl działań zorganizowanych
4. Działania złożone (ciągi działań)
5. Polityka administracyjna
ROZDZIAŁ 13
Stosunek prawnoadministracyjny
1. Pojęcie stosunku prawnoadministracyjnego i pojęcia podobne (sytuacja prawnoadministracyjna)
2. Podmiot administrowany jako strona stosunku prawnoadministracyjnego
3. Rodzaje stosunków prawnoadministracyjnych
ROZDZIAŁ 14
Prawne formy działania administracji
ROZDZIAŁ 15
użytkowanie prawa administracyjnego w sprawach jednostkowych
1. Administracyjny wariant stosowania prawa
2. Etapy cyklu wykorzystywania prawa administracyjnego
2.1. Ustalanie stanu faktycznego sprawy – zasady progresywnania dowodowego
2.2. Ustalanie obowiązujących norm
a) zagadnienia obowiązywania oraz wykorzystywania przepisów prawa administracyjnego
b) wykładnia prawa administracyjnego
c) znaczenie orzecznictwa sądowego dla użytkowania prawa administracyjnego:
- uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego
- wyroki sądów administracyjnych
d) znaczenie niewiążących norm prawa europejskiego dla wykorzystywania prawa administracyjnego
2.3. Subsumpcja i podejmowanie rozstrzygnięć
3. Dyskrecjonalna władza administracji
3.1. Zagadnienie swobodnej oceny dowodów
3.2. Podziw administracyjne
4. Skutki podjęcia rozstrzygnięcia
4.1. Wydajność rozstrzygnięcia
4.2. Egzekucja rozstrzygnięcia
5. Alternatywne metody rozwiązywania sporów
ROZDZIAŁ 16
Odpowiedzialność w prawie administracyjnym
1. Odpowiedzialność administracji publicznej
2. Odpowiedzialność funkcjonariuszy administracji publicznej
Literatura