str. 11
Wstęp
str. 13
CZĘŚĆ PIERWSZA
Rozdział 1. Organizacja kształcenia specjalnego w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego
str. 45
1.1. Istota zmian w zarządzaniu oświatą w gminie i w powiecie w zakresie kształcenia specjalnego
str. 45
1.2. Organizacja systemu oświaty, kompetencje organów prowadzących
str. 63
1.3. Główne zadania jednostek samorządu terytorialnego jako organów prowadzących szkoły/placówki
str. 77
1.4. Konceptualizacja zadań szkoły i placówki na podstawie statutu
str. 86
1.5. Główne zadania i decyzje dyrektora szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym
str. 118
1.6. Użytkowanie dokumentacji dotyczącej ucznia do podnoszenia jakości edukacji prowadzonej poprzez szkoły
str. 136
Rozdział 2. Organizacja kształcenia specjalnego w szkołach i placówkach niepublicznych
str. 149
2.1. Zakładanie szkół i placówek niepublicznych
str. 149
2.2. Główne zadania i decyzje dyrektora szkoły niepublicznej i organu prowadzącego
str. 154
Rozdział 3. Organizacja pracy szkoły publicznej i niepublicznej
str. 162
3.1. Organizacja pracy szkoły integracyjnej
str. 162
3.2. Organizacja pracy szkoły specjalnej
str. 183
3.3. Kształcenie ponadgimnazjalne w szkołach specjalnych
str. 203
3.4. Kształcenie uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub w stopniu pokaźnym
str. 215
3.5. Nowy wariant szkoły ponadgimnazjalnej
str. 219
3.6. Finansowanie kształcenia specjalnego w szkołach i placówkach publicznych i niepublicznych
str. 229
Rozdział 4. Nauczyciele w kształceniu specjalnym i integracyjnym
str. 239
4.1. Czas pracy nauczycieli
str. 239
4.2. Obowiązki nauczycieli i innych pracowników
str. 250
4.3. Współpraca z rodzicami
str. 253
Rozdział 5. Organy kontroli i ich uprawnienia
str. 260
5.1. Zadania kontrolne organu prowadzącego
str. 263
5.2. Nadzór pedagogiczny sprawowany przez kuratora oświaty
str. 264
Rozdział 6. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze jako forma spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poprzez dzieci i młodzież z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim
str. 278
6.1. Definicja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i główne zadania
str. 278
6.2. Procedury i cele realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
str. 280
6.3. Programowanie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
str. 286
Podsumowanie
str. 289
CZĘŚĆ DRUGA
Rozdział 1. Świeże rozwiązania organizacyjne służące wyrównywaniu szans edukacyjnych
str. 299
Rozdział 2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
str. 306
Rozdział 3. System oświaty a wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
str. 308
Rozdział 4. Cykl tworzenia i zatwierdzania projektu pilotażowego programu rządowego WWKSC
str. 318
Rozdział 5. Realizacja pilotażu programu rządowego WWKSC
str. 323
Rozdział 6. Realizacja zadań wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w środowisku lokalnym
str. 336
Rozdział 7. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w krajach Unii Europejskiej
str. 341
Słownik stosowanych terminów
str. 351
Aneks
str. 367
Bibliografia
str. 391
Spis tabel i schematów
str. 397